رحلت یا شهادت امام زمان (عج) ؟  استاد رائفی پور پاسخ میدهد

رحلت یا شهادت امام زمان (عج) ؟ استاد رائفی پور پاسخ میدهد

 

پاسخ به شبهه ای در مورد نحوه ی رحلت یا شهادت امام زمان (عج) از زبان استاد علی اکبر رائفی پور

 

یکی از شبهات اساسی پیرامون حکومت امام زمان (عج) و اتفاقات بعد از ظهور ، بحث شهادت امام زمان (عج) هست که می گویند یک زن ریش دار ، حضرت را به شهادت میرساند ، و خیلی در دانشگاه ها از من می پرسند ؛

کسانی که قائل بر این امر هستند به دو دلیل میگویند که حضرت شهید میشود ، من هر دو دلیل رو میارم و بعد نقد میکنم ، یعنی من خودم قائل بر این امر نیستم...

 

 

دلیل اول : شیخ علی حائری یزدی در کتاب الزام الناصب از قول برخی از علما نقل کرده است که : « هنگامی که هفتاد سال از حکومت حضرت حجت (عج) گذشت ، مرگ به سراغ آن حضرت می آید ، زنی از قبیله بنی تمیم به نام سعیده که همانند مردان مو بر چهره دارد ، از بالای بام هاونی سنگی را به سوی آن حضرت که در حال گذشتن از مسیری است ، پرتاب میکند و او را به شهادت می رساند ، امام حسین (ع) خاک سپاری او را بر عهده می گیرد و محل دفن حضرت هم همان شش گوشه است » [1]

 

البته این قسمت روایت که گفته شده بعد از امام زمان (عج) امام حسین (ع) می آید درسته و خیلی در روایات داریم که حضرت رجعت میکنه ، و آنقدر حکومت میکنه که ابرو هایش روی چشمش را می گیرد ؛

 

شما خدا وکیلی اینو ببینید میگه : شیخ علی حائری یزدی (رحمت الله علیه) در کتاب الزام الناصب از قول برخی از علما نقل کرده است ، نه اسمی از علما میاره و نه میگه اون علما از کدوم امام نقل کردند و نه سندش رو میاره ، یعنی من زیرورو کردم و به جرئت میتونم بگم حداقل 200 ، 300 تا کتاب رو گشتم ، اما روایت دیگه ای پیدا نکردم ، تنها قولی که وجود داره در مورد شهادت توسط زن ریش دار همین روایت است ، و بعدا دیدم خیلی از علما این قول رو بطور جدی رد کردند ، که یکی از آنها شهید سید محمد صدر است که می فرماید : «این متن اساسا قابلیت اثبات شهادت حضرت مهدی (عج) را ندارد زیرا این روایت از معصومین وارد نشده است ، بلکه از یکی از علما که ما نمی دانیم کیست نقل شده است ، حتی اگر این سخن به مضامین بعضی از روایات هم اشاره داشته باشد باز هم سند نمیشود ، در اینصورت روایتی مرسل و بی اعتبار است ، که نه سند آن معلوم است و نه امامی که روایت از او نقل شده مشخص است » [2]

 

و سید محمد کاظم قزوینی میفرماید : « ای کاش این عالم بزرگوار (شیخ علی حائری یزدی) روایاتی را که مطلب از آنها برداشت شده است را نقل میکرد تا کیفیت رحلت آن حضرت برای ما روشن می گشت و کاش نویسنده ی این کتاب ، نام عالمی را که بطور مختصر از او نقل قول کرده است را ذکر میکرد ، به هر حال، به نظر ما، این مطلب سربسته و نارسا و بدون دلیل است، از این رو پذیرفتن شهادت آن حضرت بدین صورت مشکل است ؛

همچنین شهادت ایشان بوسیله ی «سم» نیز در روایات تصریح نشده است، بنابراین چگونگی رحلت آن گرامی را تنها خدا می داند و بس » [3]

 

بنابراین این روایت اصلا قابلیت استناد ندارد ، و اینکه زیاد بحث نشده بخاطر اینه که مهم نبوده ، ببینید ما به ظهور حضرت و به اون بهشت زمین فکر میکنیم ، بعد از اون رو " اُسکُت بِما سَکَت اللّه " سکوت کنید وقتی خدا ساکت است ؛

دلیل دوم : امام رضا (ع) فرموده اند : " وَاللّه ما مِنّا الّا مَقتول شَهید " از ما اهل بیت کسی نیست الا اینکه مقتول و شهید هست ، در بحارالانوار هم از قول امام حسن مجتبی (ع) داریم که " ما مِنّا الّا مَقتول اَو مَسموم" از ما اهل بیت کسی نیست الا اینکه مقتول یا مسموم هست [4]

خوب این هم یک بحثی است که باید جواب بدیم...

 

 

اولا ، این می تواند از باب تغلیب باشد ، یعنی می فرماید که : "غالب ما اهل بیت اینطور هستیم که یا با شمشیر شهیدمون میکنن یا بوسیله ی سم " و دشمنان اهل بیت تا امام حسن عسکری ع رو تونستند به شهادت برسانند ، اما شرایط حاکم بر دوران امام زمان (عج) متفاوت هست ، چون اونجا یک متوکل یا هارون الرشیدی بود ، ولی در مورد امام زمان (عج) دلیلی برای شهادت حضرت وجود ندارد ، چون شرایط تفاوت دارد

نکته ای دیگر اینکه : شخصیت های بزرگی همچون شیخ مفید این بحث و این روایت رو نپذیرفتند ، و گفتند اثبات قطعی نمیکند - مورد سوم : ما روایات دیگری هم داریم که این روایت رو نقض میکند ، امام رضا (ع) میفرماید : « تمامی یازده امام بعد از رسول خدا به شهادت می رسند ، برخی از آنها با شمشیر و بقیه ی آن بزرگوان با زهر به شهادت می رسند ، و تمامی آنها را طاغوت های زمانشان به شهادت می رسانند » [5] یعنی خود امام رضا (ع) امام زمان (عج) رو جدا کردند ، یعنی اون آخرین امام حسابش جداست ، و اگر لازم بود حضرت توضیح لازم رو میدادند

 

دلایل دیگری هم هست ، ما در روایات داریم که یکی از اصلی ترین دلایل غیبت حضرت "یَخافُ القَتل" و ترس از کشته شدن است [6] خداوند نمیخواهد حجتش کشته شود ، میخواهد یک زمانی برسد که مردم آماده باشند و بتوانند از جان حضرت دفاع بکنند ، تا مردم تربیت نشوند ظهور شکل نمیگیره ، پس چه دلیلی دارد که حضرت ظهور کنند و دوباره کشته شوند؟ هر چند بعد از ظهور و حکومت حضرت باشد ؛

 

مورد بعدی اینکه : ما روایات فراوانی داریم که بعد از ظهور حضرت دنیا میشه بهشت ، و شیطان گردن زده میشود ، و همینطور در روایت داریم منافق و کفار رو می شوند « امام صادق (ع) میفرمایند : «هنگامی که قائم قیام نماید ، هیچ کافری به خدای بزرگ و هیچ مشرکی نمی ماند ، مگر آنکه از قیام حضرت اکراه داشته باشد ، تاآنجا که اگر کافری در دل سنگی پنهان شده باشد ، آن سنگ به زبان آمده میگوید ای مومن در دل من کافری پنهان شده ، مرا بشکن و او را بکش » [7] و حضرت همانند حضرت داوود (ع) مأمور بر امور باطن است و مسأله ی شهادت حضرت با این روایات سازگاری ندارد

 

در تفسیر عیاشی ذیل - آیه ی ششم سوره ی اسرا - امام صادق میفرمایند : « مقصود حسین بن علی (ع) است ، که با هفتاد نفر از اصحابش ظهور (رجعت) میکند ، در حالی که کلاهخود هایی طلایی بر سر دارند ، و به مردم رجعت و دوباره زنده شدن حضرت حسین (ع) را اطلاع میدهند ، تا مومنان به شک و شبهه نیفتند و این در حالیست که حضرت مهدی (عج) در میان مردم است ، هنگامی که همه ی مومنان امام حسین (ع) را شناختند و تأیید کردند ، زمان رحلت حضرت حجت (عج) فرا میرسد و دیده از جهان فرو می بندد ، آنگاه امام حسین (ع) او را غسل و کفن و حنوط میکند ، و به خاک می سپارد که هرگز امام را جز امام غسل نمیکند » [8] پس این روایت نشان میدهد که رحلت حضرت طبیعی است

در منابع اهل سنت هم نقل شده است که « مهدی 14 سال زندگی میکند ، سپس به مرگ طبیعی از دنیا میرود ، » و در روایت دیگری از اهل سنت آمده است که : «به من خبر رسیده است که حضرت (بعد از ظهور) 40 سال زندگی میکند ، سپس به مرگ طبیعی در بستر خود از دنیا میروند»

در بین علمای شیعه ، شیخ صدوق می فرماید که حضرت شهید میشود اما شیخ مفید می فرماید که ما سند و دلیل خیلی محکمی مبنی بر شهادت حضرت نداریم ، در مورد مدت حکومت حضرت هم اهل سنت 5 سال ، 14 سال ، 20 سال ، 30 سال و 40 سال نقل کردند که به سنن ابی داوود [11] می توانید مراجعه کنید ، و در شیعه 19 سال ، 20 سال ، 70 سال و 309 سال نقل کردند که به غیبت شیخ طوسی می توانید مراجعه کنید

 

 

*  پس عزیزان برداشت ما از این بحث این میشود که شهادت حضرت اثبات شده نیست ، ممکن است حضرت شهید هم بشود اما ما اطلاعی نداریم ، والسلام

 

 

 

*  برگرفته از سخنرانی استاد رائفی پور با موضوع "حکومت امام زمان (عج) در روایات" جلسه ی آخر(5)

 

جلسه اول :   

جلسه دوم :   

جلسه سوم :   

جلسه چهارم : 

جلسه پنجم :   

 

 

 

منابع :
1 : الزام الناصب ، ج 2 ، 167
2 : تاریخ پس از ظهور ، ص 881
3 : امام مهدی از ولادت تا ظهور ، ص 785
4 : عیون اخبار الرضا ، جلد 2 ، ص 257
5 : عیون اخبار الرضا ، ج 1 ، ص 215
6 : کمال الدین ، ج 2 ، ص 482
7 : بحارالانوار ، ج 52 ، ص 324
8 : تفسیر عیاشی ، ج 2 ، 281 ، کافی ، ج 8 ص 206
9 :فتن ابن حماد ، ص 14 ، برهان متقی هندی ، ص 163
10 : برهان متقی هندی، ص 150 ، فتن ابن حماد ، ص 99 ، عقد الدرر ، ص 147
11 : سنن ابی داود ، جلد 4 ، ص 116

 

 

 


پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...