دانلود سخنرانی استاد رائفی پور، حجت الاسلام پناهیان و نوای حاج محمدرضا طاهری در مراسم عید بیعت سال 95
بی تردید در این زمانه برای شروع یک مسئولیتی بزرگ باید مهیا شویم و با امام زمان (عج) دوباره بیعـتـــمان را تازه کنیم. جمعه صبح در تهران این مراسم برگزار شد و در ادامه مطلب میتوانید با سخنرانی های استاد رائفی پور و حجت الاسلام پناهیان و نوای حاج محمدرضا طاهری به همراه تصاویر مراسم همراه با ما باشید...
* صوت و تصاویر مراسم در انتهای این مطالب قرار دارد
گزارش مراسم
امروز جمعه 19 آذر ماه مصادف با نهم ربیع الاول همزمان با سالروز آغاز امامت امام عصر ارواحنا فداه؛ عاشقان حضرت به میدان آمده بودند و این بار به میدان امام حسین (ع) تهران تا به مانند روز غدیر خم، با مهدی حسین (ع) بیعت کنند و عهد ببندند که تا جان در بدن دارند با او باشند و یاریاش کنند و این بیعت را بیعتی راستین بین خود و امام زمان (عج) قرار دهند.
امروز مردم در سرما آمده بودند تا در عید بزرگ بیعت بگویند "برسر پیمانمان میمانیم" چرا که میدانیم هر آنکس که با خلیفة الله الاعظم، یعنی امام زمان (عج) بیعت کند، در واقع با خداوند عهد میبندد. پس معتقدتر و امیدوارتر از همیشه دعای فرج را زمزمه و وفادارتر از همیشه با یگانه حجت خدا روی زمین، بیعت کردند.
آقای ما، مدتهاست پنجره دل را به سوی خورشید انتظار باز کردهایم، تا شاید خبری از آشناترین آشنای هستی که در دل سیه و تاریک ما گم شده است، دریابیم. ان شاالله
امروز جمعه نهم ربیع الاول همزمان با سالروز آغاز امامت امام عصر (ارواحنا فداه) تجمع عمومی عاشقان مهدوی با عنوان "عید بیعت" برای تجدید بیعت با امام زمان(عج)، در میدان امام حسین(ع) تهران و همزمان در شهرهای دیگر برگزار شد.
در ابتدای مراسم حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه ، در سخنانی با اشاره به هوای سرد صبح امروز اظهار کردند: این هم امتحانی بود برای مومنین و علاقهمندان به حضرت ولی عصر(عج) که در یک هوای سرد دور هم جمع شوند و خداوند امروز از شما یک امتحان گرفت و این جای تبریک دارد که شما در این امتحان روسفید شدید و در دمای زیر صفر منتظر آغاز مراسم ایستاده بودید و البته گرمایی که در قلب شماست بر سرما غلبه کرده و زیبایی و نور مجلس را مضاعف میکند.
وی افزود که با ذکر مقدمهای قرار است به این سوالات پاسخ دهد که چگونه میشود به امام زمام (عج) تقرب جست و به ایشان خدمت کرد؟ و چگونه میشود برای ظهور ایشان مقدمهسازی کرد؟ و اگر کسی ارق مذهبی داشته باشد چگونه باید به زندگی و اقدام برای امام عصر (عج) بپردازد؟
ایشان در ادامه با بیان اینکه بعضی دینداریشان منهای امام زمان(عج) است و نپرداختن به موضوع مهدویت موضوع منحوسی است که در میان مومنان دیده میشود و این صفات را صفات بنی اسرائیل خواندند و افزودند برخی به صورت نابخردانه فکر میکنند دینداری فقط نماز و آداب و اخلاق اجتماعی و حلال و حرام احکام دینی است در حالی که اگر به موضوع مهدویت نپردازند تصور باطلی از دینداری دارند و دین بدون انتظار امام زمان(عج) و مقدمه سازی برای ظهور ایشان، دین نیست بلکه تحریف دین است.
پناهیان ادامه داد: در هرجا، جلسات قرآن و روضه اباعبدالله(ع)، در مسجد و منبر اگر توجه به حضرت مهدی(عج) کم باشد آنجا نور نیست بلکه نار است؛ اگر به مسائل بدون مهدویت پرداخته شود مانند طواف کعبه توسط کسانی است که پیامبر (ص) را قبول نداشته باشند.
این استاد دانشگاه ادامه دادند: اگر کسی به مهدویت معتقد باشد و به سیاست خیر، دروغپرداز و لاف زن است چراکه ما امام عصر(عج) را برای ریاست در جهان میخواهیم.
ایشان در پاسخ به این سوال که برای امام زمان (عج) چه کاری میتوان کرد و آیا با خواندن نماز شب و حفظ قرآن و خواندن زیارت جامعه کبیره یا دعای توسل خواندن در کنج عزلت میتوان به این مهم رسید؟ تاکید کردند: خیر این موضوع چیزی از جنس سیاست و حکومت و ولایت ولی الله اعظم بر جهان است؛ هر کس میخواهد به ایشان تقرب پیدا کند باید کار سیاسی کرده و ولایت را توضیح دهد و علیه دشمنان ولایت قیام کند.
وی ادامه داد: امام عصر(عج) میآیند که با حکومت قیام کنند و به این ترتیب عرصه سیاست از سیاست بازان پاک خواهد شد. سیاستمدار ما باید بداند که استانداران امام کسانی هستند که مردم خاک پای آنها را متبرک میدانند، نمایندگان مجلس، قضات دادگاهها، ائمه جمعه، وزرای مملکت و مدیران کل و استانداران اگر به این سمت نروند، لیاقت و شرافت تصدی و مدیریتهای خرد و کلان در جامعه ما را ندارند؛ این شعار مهدویت است، خیال پردازی را باید کنار گذاشت تا زمینه تحقق ظهور فراهم شود.
وی در پایان با بیان اینکه ان شالله بیعت امروز ما با مهدی فاطمه پذیرفته شود به ذکر روایتی از امام رضا (ع) درباره قائم آل محمد(ص) که فرمودند به یاد آن مهدی هستم که پشت پرده غیبت است و هرگاه منتظران او را با نام قائم صدا میزنند، او برمیگردد و به آنان با محبت نگاه میکند و منتظران به نشانه احترام مانند سربازی در برابر فرمانده میایستند و دستان خود را روی سر میگذارند گفت: شاید یکی از دلایل اینکه توجه به حضرت ولی عصر(عج) باید حکومتی، ولایی و سیاسی باشد همین روایت باشد.
در ادامه وحید قاسمی، شاعر آیینی اشعاری را در موضوع انتظار و ظهور حضرت ولی عصر (عج) برای حاضران قرائت کرد.
سپس استاد علیاکبر رائفیپور ضمن تبریک این روز اظهار کردند: آغاز سالروز امامت حضرت ولی عصر(عج) به معنای واقعی کلمه غدیر دوم و حتی از این حیث که آغاز امامت امام حی و حاضر است از غدیر هم مهمتر محسوب میشود.
ایشان با تشکر از مردم درباره اینکه هیچ چیز باعث نمیشود تا ارادت آنها به حضرت ولی عصر(عج) دچار تردید شود افزودند: من موافق این موضوع نیستم که گاهی در برخی جلسات همه چیز به هم ربط داده میشود مثلا آفتابی بودن هوا در روز عاشورا را به این موضوع که در روز عاشورا هوا، گرم و آفتابی بوده یا باران آمدن را به این بحث که آسمان هم دارد گریه میکند ربط میدهند اما درباره امروز و این برنامه تجمع نظری دارم؛ اینکه وقتی از استغاثه صحبت میشود میگویند مردم میخواهند بیایند و گریه کنند اما وقتی از عهد و بیعت صحبت میکنیم از همان ابتدا موضوع آزمونها شروع میشود.
ایشان با بیان اینکه بنده کسی نیستم که بخواهم از حضور شما در این تجمع در هوای سرد تقدیر کنم زیرا شما وظیفهتان را انجام دادید گفتند: وظیفه ما این است که وقتی پای اهل بیت وسط میآید سنگ تمام بگذاریم.
استاد رائفیپور در بخش دیگری از سخنانشان ادامه دادند: امام زمان(عج) به اندازه کافی مظلوم هستند همانطور که برنامههای نیمه شعبان تحت تاثیر جشنهای خیابانی واقع میشود، روز نهم ربیع الاول هم توسط حاشیههای ساخته شده توسط دشمنان باعث شده که غدیر امامت ایشان هم در محاق برود.
وی با بیان اینکه عیدی به اهمیت چنین روزی نداریم تصریح کردند: از سوی علمای ما و در احادیث داریم که نهم ربیع با روز عید غدیر برابری میکند.
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) که توسط حجت الاسلام پناهیان مطرح شد گفتند: وقتی صحبت از قائم میشود مردم دست خود را برروی سر میگذارند، کاری که امام رضا یادمان داد زیرا در آن زمان خیلیها به ایشان میگفتند قائم شما هستید چراکه احتمال به حکومت رسیدن ایشان وجود داشت و مردم میخواستند یک نفر از آل محمد(ص) به حکومت برسد و ایشان را قائم میدانستند اما حضرت رضا(ع) فرمودند خیر، من قائم نیستم و نجواهایی را با امام زمان(عج) خود داشتند و از ایشان یاد کردند.
وی ادامه داد: این موضوع قائم در زمان امام صادق(ع) هم وجود داشت و اگر شرایط هم فراهم میشد ایشان هم میتوانستند قائم باشند اما ایشان فرمودند قائم نیستند و اگر دوران عمر قائم را درک کنند، خادم ایشان میشوند. این سخن برای من و شما حرف دارد و درجه اهمیت کار برای امام زمان(عج) را میرساند.
وی ادامه داد: اربعین یکی از شاخصها برای حکومت امام عصر است که مردم از جیب خود پول میدهند اما عدهای نادان تبلیغ میکنند که مردم نروند، مسئولی که دغدغه و درد مهدویت نداشته باشد جایش کرسیها وصندلیها در جمهوری اسلامی ایران نیست زیرا دینداری بدون مهدویت و امام زمان(عج) باطل است.
ایشان تاکید کردند: اگر در هر روز، یاد امام زمان(عج) نباشد، دهها رکعت نماز بخوانید هیچ فایدهای نخواهد داشت یا عزاداری که در آن نگاه مهدویت وجود نداشته باشد ارزشی ندارد.
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان گفتند: بیعت و تجدید عهد با امام عصر(عج) لوازم و شروطی دارد و تنها اشک ریختن نبوده وسختیهایی به همراه دارد خاطر نشان کرد: همانطور که در روایت داریم به مرگ جاهلیت میمیرد کسی که امام زمانش را نشناخته باشد؛ شما هم باید دغدغه امام زمان(عج) داشته باشید.
این کارشناس با اشاره به اینکه وظایف منتظران در "مکیال المکارم" ذکر شده گفتند: باید عهد ببندیم که امر به معروف کنیم که بزرگترین معروف خود امام زمان(عج) است. باید امام زمانت را بشناسی. باید نهی از منکر کنیم و یاد بگیرم که ترویج دهنده خوبیها باشیم. اگر ما مردم را با مفاهیم، فرهنگ و سیره اهل بیت آشنا کنیم، جامعه جان میگیرد.
ایشان افزودند: در نگاههای سیاسی هم باید دوستترین افراد با امام را انتخاب کنیم واین کار با دیدن عمل آن فرد است نه حرف. همچنین در موضوع انتخاب دوست و ازدواج و انتخاب همسر و گزینه سیاسی هم همینطور.
ایشان ادامه دادند: عهد یعنی اینکه دائم مهیای حضور حضرت حجت باشیم مانند برخی فرقههای مسیحیان و یهودیان که در خانه هایشان آمادگی دارند آذوقه جمع میکنند و هر لحظه منتظر ظهور مسیح هستند و این را بسیار جدی میدانند. بنابراین مهیای ظهور بودن یعنی این امر در همه سطوح زندگی، مثل انتخاب رشته، همسر و یا دوست من تاثیر گذار باشد و همه چیز را با ظهور بسنجم و ببینم هر کاری که میکنم چه ربطی با امام زمان(عج) دارد.
این کارشناس تاکید کرد: عهد یعنی اگر خدمت میکنید در شیعهخانه امام زمان(عج) در ایران، این تمرینی است برای دولت کریمه ایشان و هر کسی در هر شغلی که دارد باید اصل را خدمت به شیعه امام زمان(عج) بگذارد. همچنین عهد یعنی اینکه طبق روایات مایه زینت امام باشید نه مایه شرمساری، اینکه طوری رفتار کنیم که برای رفتار ما امام را سرزنش نکنند.
به گفته او عهد یعنی تاکید بر اینکه در مقابل مشکلات خسته نمیشوم و در این راه از سرزنش، سرزنش کنندگان نمیترسم بلکه با فروتنی در برابر خوبان، در برابر ظالمان محکم میایستیم.
پس از سخنرانی استاد رائفی پور حاج محمدرضا طاهری، با نوای گرم خود به مرثیه خوانی پرداختند و در پایان عهدنامهای با امام زمان(عج) در دوازده بند توسط مجری گرامی قرائت شد و پایان هر بند ، حضار با شعار " لبیک یا مهدی " مجری را همراهی کردند. و با اتمام بیعتنامه ، این شعار را پنج بار ، با دستان برافراشته و صدایی رساتر تکرار کردند.
آخرین قدم خواندن دعای فرج است که حضار در این قدم هم سنگ تمام گذاشتند.
مراسم با خواندن آیه مبارکه "امن یجیب" و دعا برای ظهور مولا به پایان رسید.
بی تردید این زمان پایان یک مراسم است برای شروع یک مسئولیتی بزرگ ...
دانلود صوت ها :
سخنرانی استاد رائفی پور - عید بیعت 95 - حجم 5 مگابایت
سخنرانی حجت الاسلام پناهیان - عید بیعت 95 - حجم 3 مگابایت
مداحی حاج محمدرضا طاهری - عید بیعت 95 - حجم 5 مگابایت
دانلود میثاق نامه - 1.38 MB
شعر خوانی وحید قاسمی- 2.01 MB
تصاویر مراسم « عید بیعت »