سخنرانی استاد پناهیان "امام زمان عج و مومنین" مراسم شب قدر 95

سخنرانی استاد پناهیان "امام زمان عج و مومنین" مراسم شب قدر 95

دانلود سخنرانی استاد پناهیان « امام زمان(عج) و مومنین » مراسم شب قدر 95 ...

 

دانلود سخنرانی استاد پناهیان « امام زمان(عج) و مومنین » مراسم شب قدر 95 ...

 

استاد پناهیان: شرط حضرت مهدی(عج) برای ظهور، اتحاد دلهای مردم در وفای به عهد ولایت است

/ اسلام به «ریشۀ آزادی» حتی بیش از نماز، حج و زکات تأکید دارد/

فلسفۀ حکومت امام زمان(عج) رساندن مردم به آزادی است/ مؤمنین از طریق « اولیاء دین » به آزادی می‌رسند + صوت سخنرانی

 

 

 

دانلود سخنرانی استاد پناهیان :

 

  • زمان: شب 23 رمضان 95
  • مکان: مصلی بزرگ تهران
  • مناسبت: مراسم شب قدر

 

  • صوت سخنرانی :
  • 8 مگابایت

 

 

  • پی دی اف سخنرانیA5 | A4

 

 

 

متن سخنرانی استاد پناهیان:

 

اسلام قطعاً آزادی برای بشر را می‌خواهد، اسلام «ریشۀ آزادی» را محور دین ما قرار داده است. همه شنیده‌ایم که در دین ما «ولایت» مهمتر از همۀ ابعاد است و «آزادی» هم مقدم بر همۀ ابعاد حیات است؛ اما مگر آزادی جز با ولیّ خدا و اقامۀ امر خدا محقق می‌شود؟! حداقل تجربۀ 100 سالۀ اخیر، این‌را به خوبی به ما نشان می‌دهد.

 

 

حجت الاسلام پناهیان در بیست و سومین شب از ماه مبارک رمضان در آئین پرفیض احیاء شب قدر که در مصلای تهران برگزار شد، به سخنرانی پرداخت. در ادامه فرازهایی از این سخنرانی را می‌خوانید:

 

 

دعا بدون اندیشه و معرفت چندان ثمره‌ای ندارد

 

  • توصیه شده است که در شب‌های مبارک قدر مقداری از وقت عبادت را به تفکر بپردازیم، چرا که تفکر بافضیلت‌ترین عبادت‌ها است. گاهی انسان با کمی اندیشیدن به مقامات معنوی‌ای می‌رسد که با سالها عبادت به آن نخواهد رسید. باید به این نکته نیز توجه داشت که دعا بدون اندیشه و معرفت چندان ثمره‌ای ندارد.

 

  • یکی از ویژگی های شب قدر این است که همۀ خوبان و مومنین دنبال حال خوش معنوی برای مناجات با خدا می‌گردند. گاهی با یادآوری مرگ، گاهی با یادآوری و ذکر مصیبت اهل‌بیت(ع) این حال خوش معنوی به انسان دست می‌دهد.

 

معنویت این نیست که فقط برای خودت گریه کنی/ معنویت واقعی، اندوهگین بودن برای غربت دین و امام غائب(ع) و ظلم به بشریت است

 

  • اما معنویت این نیست که فقط برای خودت گریه کنی؛ معنویت بالاتر آن است که برای بشریت اشک بریزی و بالاتر از آن هم گریه کردن برای امام غائب(ع) است. معنویت واقعی اندوهگین بودن برای غربت دین و مهجوریت قرآن و ظلمی است که بر بشریت روا می‌شود.

 

  • معنویتی که به ما آموخته‌اند، صرفاً برای نجات خودمان از دوزخ نیست؛ برای نجات آن ولیّ نعمت از پشت پردۀ غیبت اشک ریختن است.

 

  • شبی که در آن قرار داریم براساس بسیاری از معتبرترین روایات، با مسأله «ظهور» تناسب و پیوندی عمیق دارد. توصیه شده است که در شب بیست و سوم رمضان دعای فرج را مکرر بخوانیم.

 

برای درک معنویت واقعی، مفهوم «آزادی» را پیشنهاد می‌کنم/ تکرار«خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ یَا رَبِّ» در دعای جوشن کبیر، خودش مصداق بارز آزادی است

 

  • امشب-که شب قدر است- همه دنبال حال خوش معنوی می‌گردیم، نه حال خوشی که فقط برای خودمان و قیامت گریه کنیم، بلکه در همین دنیا برای مظلومیت آدم‌ها اشک‌مان روان شود. برای درک این معنویت، مفهوم «آزادی» را پیشنهاد می‌کنم.

 

  • مفهوم «آزادی» برای بشریت امروز بسیار محترم است. «آزادی» یک مفهوم غربی نیست؛ آزادی در غرب شعاری بیش نیست. مفهوم آزادی در دین و مملکت ما مفهومی بسیار مقدس است. اینکه کلمه آزادی در قرآن و متون دینی ما چندان نیامده است، علت خاصی دارد. در همین دعای پرفیض «جوشن کبیر» که در شب‌های مبارک قدر زمزمه می‌کنیم، 100 بار می‌گوییم: «خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ یَا رَبِّ» که این خود مصداق بارز آزادی است.

 

اسلام به ریشۀ آزادی حتی بیشتر از نماز، حج و زکات تأکید دارد/ آزادی در دو وجه متصور است: 1. آزادی از نفس 2. آزادی اجتماعی

 

  • آزادی در دو وجه متصور است. یکی «آزادی از نفس» و یکی هم «آزادی اجتماعی برای شکوفایی استعدادها».

 

  • اسلام به ریشۀ آزادی حتی بیشتر از نماز تاکید دارد. اسلام به سرچشمۀ آزادی، حتی بیشتر از حج تاکید دارد. اسلام به سرمنشأ آزادی، حتی بیشتر از روزه، زکات و جهاد تاکید دارد. اسلام قطعاً آزادی برای بشر را می‌خواهد. اسلام آزادی و بلکه ریشۀ آزادی را محور دین ما قرار داده است.

 

مگر آزادی جز با ولیّ خدا و اقامۀ امر خدا محقق می‌شود؟!/ مؤمنان از طریق اولیاء دین به آزادی دست پیدا می‌کنند/ ما هم امام زمان(عج) را برای رسیدن به آزادی می‌خواهیم

 

  • همه شنیده‌ایم که در دین ما «ولایت» مهمتر از همۀ ابعاد است (بُنِیَ الْإِسْلَامُ‏ عَلَى خَمْسٍ‏ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْ‏ءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَةِ؛ کافی/2/18) و «آزادی» هم مقدم بر همۀ ابعاد حیات است؛ اما مگر آزادی جز با ولیّ خدا و اقامۀ امر خدا محقق می‌شود؟! حداقل تجربۀ 100 سالۀ اخیر، این‌را به خوبی به ما نشان می‌دهد.

 

  • بسیاری از بزرگان و شعرا از جمله مولانا نیز در آثار خود از آزادی سخن گفته‌اند. مومنان از طریق انبیاء و اولیاء دین به آزادی دست پیدا می‌کنند و ما هم امام زمان(عج) را برای رسیدن به آزادی می‌خواهیم.

 

فلسفۀ حکومت حضرت مهدی(عج) این است که مردم را به آزادی برساند/ اولین دستور انبیاء بعد از توحید، از بین بردن طاغوت است

 

  • امروز بسیاری از گناهان ما به‌خاطر فقر و گرفتاری‌هایی است که ما را دربر گرفته‌اند. اگر یک مسئولی کجروی و خطا کند، هزاران نفر را بی‌دین خواهد کرد. ما وقتی می‌خواهیم برای گناهان خود، به‌صورت ریشه‌ای و اساسی طلبِ مغفرت کنیم، از خدا بخواهیم که مولایمان را به ما برساند. فلسفۀ حکومت حضرت مهدی(عج) این است که مردم را به آزادی برساند.

 

  • اولین دستور انبیاء بعد از توحید، از بین بردن طاغوت است(وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی‏ کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت؛ نحل/36) پیامبران آمده‌اند که بار را از دوش مردم بردارند و زنجیرها را از دست و پای آنها باز کرده تا از قوانین غلط آزاد شوند. کسانی که از پیامبر و جانشینان پیامبران الهی حمایت و تبعیت کنند، از رستگاران هستند.

 

ما بدون آزاد کردن جهان، آزاد نخواهیم شد/ انسانهای بزرگ در دعایشان فقط به فکر آزادی خود نیستند، بلکه به آزادی بشریت می‌اندیشند

 

  • امام خمینی (ره) سالها پیش از انقلاب می‌گفت که امروز جهان کوچک شده و همۀ جهان به‌هم کار دارند. نمی‌توانیم به تنهایی آزاد شویم.(امروز هر مسئله‏اى در یک گوشه دنیا واقع بشود، مسئله دنیاست، نه مسئله همانجا. امروز منافع همه کشورهاى اسلامى به هم پیوند خورده‏ است...»(صحیفۀ امام/13/134) ما کسانی هستیم که جهان را آزاد خواهیم کرد. وعده داده شده که ایرانیان، فرماندهان سپاه حضرت در زمان قیام خواهند بود.

 

  • حضرت ابوالفضل العباس (ع) فقط برای آوردن آب برای کودکان تشنه به کنار نهر علقمه نرفت، بلکه رفت تا برای تشنگی بشریت آب بیاورد. حسین (ع) برای آزادی و نجات خود مبارزه نکرد، بلکه برای نجات و آزادی جهانیان به‌پا خاست. ما بدون آزاد کردن جهان، آزاد نخواهیم شد.

 

  • کسانی که در دعایشان فقط به فکر آزادی و نجات خود نیستند، بلکه به آزادی بشریت می‌اندیشند، چقدر انسانهای بزرگی هستند.

 

شرط حضرت مهدی(عج) برای ظهور، اتحاد دلهای مردم در وفای به عهد ولایت است

 

  • شرط حضرت مهدی (عج) برای ظهور، اتحاد دلهای مردم برای وفای به عهد نسبت به ولایت است. حضرت می‌فرمایند: اگر شیعیان ما که خدا آنها را به عبادت موفق کند، جمع شوند و دلهایشان را به هم بدهند برای آنکه به عهدشان نسبت به ولایت عمل کنند، مژده دیدار ما تاخیر نخواهد افتاد و مژده ظهور ما به سرعت نزدیک خواهد شد. (وَ لَوْ أَنَ‏ أَشْیَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنُ بِلِقَائِنَا؛ احتجاج/2/499)

 

 

 

 

 

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!