انتظار بهار و باران... دعای فرج بخوان تا ظهور را دریابی!

انتظار بهار و باران... دعای فرج بخوان تا ظهور را دریابی!

 

انـــتـــظـار بــهـار و بــاران... دعای فــرج بخوان تا ظـــهـــور را دریابی..!

 

شناخت شخص مورد انتظار و آگاهى نسبت به ویژگى ها و عملکردهاى او، در کیفیت انتظار مؤثر است. همین که منتظر بداند در انتظار کیست و پس از به سر آمدن انتظار با چگونه انسانى روبرو خواهد شد و در چه اقداماتى با او همراه خواهد بود، در نحوه آمادگى او و آماده سازى محیط او تأثیرگذار است...

 

 

دعـای فــرج بخوان تا ظـهــور را دریابی!

 

در فرهنگ اسلامی نیّت و قصد، ارزش و جایگاه خاصی دارد؛ تا آنجا که رسول گرامی اسلام(ص) می‏فرمایند: « نیت مؤمن از عملش برتر است».1 از این رو کسی که در دلش نیّت انجام عمل خیری را داشته باشد، از ثواب آن عمل بهره‏مند می‏شود حتّی اگر توفیق انجام آن عمل خیر را نیابد.2

بر همین اساس در فرهنگ اسلامی، انتظار فرج و امید تحقّق دولت آل محمّد(ص) چنان قدر و قیمتی دارد که شاید کمتر عملی می‏تواند به آن برسد. کسی که صادقانه انتظار ظهور آقا و مولایش را می‏کشد و از ته دل برای فرج آل محمّد دعا می‏کند؛ ثوابش برابر با کسی است که ظهور را دریابد و با مولایش همراه شود.
در این زمینه سخن بسیار است و احادیث فراوانی با مضامین مختلف رسیده است و ما در این مجال شما را تنها به شنیدن یکی از این احادیث مهمان می‏کنیم.
امام صادق(ع) فرمودند:
هر کس بعد از نماز صبح و نماز ظهر بگوید: «الّلهمّ صلّ علی محمّدٍ و آل محمّدٍ و عجّل فرجهم؛ خداوندا! بر محمّد و خاندان او درود فرست و در فرج ایشان تعجیل فرما» نمیرد تا قائم(ع) را دریابد.3
امیدواریم که این حدیث همواره به یاد ما باشد تا با عمل به آن، بعد از هر نماز، یاد انتظار و امید فرج در دل ما زنده شود و ان‏شاءالله ظهور مولایمان را درک کنیم.


_________________________________
1) نِیة المؤمنِ خیرٌ مِن عَمَلِه. الکافی، ج2، ص84، ح2.
2. امام علی(ع) می‏فرماید: «إحسانُ النیةِ یُوجبُ المثَوَبِة؛ نیت نیکو، موجب پاداش است». غررالحکم، ح1265.
3. طوسی، محمّدبن الحسن، مصباح المتهجّد، ص328.

 

انـــتـــظـار بــهـار و بــاران... دعای فــرج بخوان تا ظـــهـــور را دریابی

 

 

 

 

 

شناخت شخص مورد انتظار و آگاهى نسبت به ویژگى ها و عملکردهاى او، در کیفیت انتظار مؤثر است. همین که منتظر بداند در انتظار کیست و پس از به سر آمدن انتظار با چگونه انسانى روبرو خواهد شد و در چه اقداماتى با او همراه خواهد بود، در نحوه آمادگى او و آماده سازى محیط او تأثیرگذار است.
همینکه منتظر بداند مولاى منتظرش « بنده راستین خدا »( [7] ) و « خلیفه حقیقى او » و « حجّت واقعى » اوست و جز او را نمى پرستد و جز بر طبق اراده او حکم نمى کند و مردم را جز به سوى او فرا نمى خواند کافیست تا مرام و سکوت منتظِر را سمت و سویى خدایى ببخشد.


همینکه بداند او « شریک قرآن » و « احیاگر قرآن » است، کافى است تا هیچگاه قرآن را مهجور قرار ندهد و از انس با آیات و مضامین شریفه آن بى نصیب نماند.
همینکه بداند او « حیاتبخش سنّت هاى الهى » و « عامل بى چون و چراى سنن پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) » است، کافى است تا هرگز سنّت هاى خدا و پیامبر را به فراموشى نسپارد و سریره و سیرت خود را جز مبناى چنین سنّتهایى سامان نبخشد.
همینکه بداند او « دروازه هدایت » و « راه بى انحراف » و « نورخاموشى ناپذیر » و « راهنماى به سوى خدا » است، کافى است تا هرگز تن به ضلالت و ظلمت گمراهى ندهد و زیر پرچم داعیان دروغین به راههاى شیطانى کشیده نشود.


همینکه بداند او « حافظ اسرار الهى » و « گنجینه علوم پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) » و « ابراز کننده حکمتها » و « تجسم کتاب خدا » و « مظهر دانشهاى فرو ریزنده پروردگار » است، کافى است تا در جهالت ننشیند و بردیده بصیرت خویش حجابى را نبندد.
همینکه بداند او « قیام کننده به عدالت » و « از بین برنده ستم و تجاوز » و « درهم کوبنده کاخ عزّت مستکبرین » است کافى است تا در مقابل بى عدالتى ها بى تفاوت نماند و روحیه ستم ستیزى را همواره در خود زنده نگه دارد.
همینکه بداند او « سرپرست و دوستدار مؤمنان » و « عزت دهنده اولیاء » و « احیاگر اهل دین » و « ذخیره شده براى کرامت بخشیدن به دوستان خدا »ست، کافى است تا هرگز در حق هیچ مؤمنى بى حرمتى روا ندارد، و به حقوق شان تجاوز نکند و در دفاع از آنان کوتاهى نورزد.

 

انـــتـــظـار بــهـار و بــاران... دعای فــرج بخوان تا ظـــهـــور را دریابی


همینکه بداند او « پرچم هدایت » و « کشتى نجات » و « خورشید شب شکن » و « روشنى بخش تاریکى ها » و « روشن سازنده حق و حقیقت ها »ست، کافى است تا در فتنه هاى پیاپى روزگار غیبت راه را گم نکند، در موج خیز حادثه جان نبازد، تسلیم شب نشود، در تاریکى نماند و باطل را به جاى حق نپذیرد.
مگر مى شود در انتظار « بهار امّت » بود و تسلیم یأس پاییز شد؟!
مگر مى شود در انتظار « سرسبزى روزگاران » بود و در فصل برگ ریزان از پا نشست؟!
مگر مى شود در انتظار « باران و رحمت بى منتهاى الهى » بود و از تشنگى جان داد؟!
مگر مى شود در انتظار « چشمه زندگى » بود و مرگ ذلّت بار را پذیرفت؟!
هرگز .... !
______________________________


[7] ـ کلیه تعابیر و عنوانهاى مذکور در این مقال، از دعاها و زیارات مربوط به حضرت مهدى(علیه السلام) ، استخراج شده است.مانند: اللّهم اَصلِحْ عَبدک و خلیفتک ... (دعاى امام رضا(علیه السلام) ) اللهم وَصلّ على ولیّک المُحیى سنّتک، القائم بأمرک، الداعى الیک، الدلیل علیک حجّتک على خلقک و خلیفتک فى أرضک و شاهدک على عبادک ... (صلوات ابوالحسن ضرّاب اصفهانى).  و زیارت آل یس و دعاى ندبه و دعاى روز جمعه و ...

منبع: سبطین

 

 

 

پاسخ دهید

1 نظر

shia muslim مسلمان شیعه  ۱۳۹۵/۰۱/۱۰ - ۰۲:۴۰:۵۶

سلام در راه هدفی که در پیش گرفتید موفق باشید. یه حمایت کوچک هم از ما پذیرا باشید اگر ممکنه سایت ما رو لینک کنید با سپاس فراوان

انتظار ظهور (Mojtaba)  ۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۱۵:۳۲:۱۰

سلام ممنون ولی سایت ما دیگه لینک نمیپذیره..بدلیل قوانین گوگل

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!