کوفیان و منتظران ظهور (4)

کوفیان و منتظران ظهور (4)

 

مقاله سری چهارم: کوفیان و منتظران ظهور (4) ...

 

 وقتی ویژگی‎های کوفیان زمان حسین (ع) برای ما بسیار آشنا و ملموس است...!

 

 

 

پیش از این به ساختار جمعیتی مردم کوفه، اصالت پول برای کوفیان، و انگیزه های نامه نگاری ایشان به امام حسین (ع) اشاره شد. در این گفتار بر آنیم تا عبرت‎هایی که از سیره و رفتار مردم کوفه می‎توان گرفت را مورد بررسی قرار دهیم.

 

عدم داشتن حافظه سیاسی 


مردم کوفه حافظه سیاسی مناسبی نداشتند و از اتفاقات درس نمی‎گرفتند. امام و ولی در یک جامعه الهی، وظیفه  راهنمایی، روشنگری و تربیت سیاسی و بصیرتی جامعه را برعهده دارد.
 امام حسن (ع) با علم به این نکته و شناختی که از مردم داشتند، با معاویه صلحنامه امضا کردند تا چهره و شخصیت معاویه بیش از پیش برای مردم آشکار شود وحافظه ی سیاسی شان تقویت گردد. ایشان در توافقشان با معاویه بندهایی آورده بود که به مردم ثابت شود معاویه چگونه آدمیست. مردم کوفه بازی معاویه با خوارج را فراموش کرده بودند. 

 

عدم توان ایستادگی در مسیر حق

 

با اینکه گرایشات باطل معاویه به کوفیان اثبات شده بود ولی آن‎ها اراده  ایستادگی در راه  حقیقت و پرداخت هزینه آن را نداشتند. 
در توضیح این مطلب باید گفت دشمن در دو حالت با ما کاری نخواهد داشت یا مثل خودش باشیم و یا تبدیل به یک قدرت بین المللی شویم. قدرتمندی ما در عرصه ی نظامی باعث شده تا امنیت ما در منطقه بحران‎خیز خاورمیانه حفظ شود اما این باعث نمی‎شود که از جبهه های دیگر مورد هجوم قرار نگیریم. برای غلبه بر دشمن و ایستادگی برای حق باید در تمام عرصه ها قدرتمند بود، و برای رسیدن به این قدرت باید هزینه پرداخت کرد.


رفاه‎زدگی خواص


خواص رفاه زده دوران خلیفه ی دوم و سوم همان صحابه‎ای بودند که پس از پیامبر با ارتزاق از بیت المال به رفاه رسیدند ودر زمان حضرت علی  (ع) به خاطر قطع حقوقشان از بیت المال، به دشمنی با حضرت علی برخاستند.
به عنوان یک مثال تاریخی می‎توان گفت زبیر جزو شش نفراز یاران مورد اطمینان حضرت علی، در گردهمایی که زمان انتخاب ابوبکر، در خانه ی حضرت زهرا (س) برگزار می‎شد، بود. او  دو بار با ابوبکربرای برگرداندن خلافت به امام علی (ع) صحبت می‎کند و وی را متقاعد میسازد. اما دخالت عمر باعث میشود ابوبکر پشیمان شود.
اما بی‎بصیرتی، رفاه‎زدگی، مال حرام و فرزند ناخلف از این صحابی مورد اطمینان پیامبر و امام علی (ع) شخصی را میسازد که خودش در مقابل امام شمشیر کشید و پسرش در مقابل مختار که به عنوان خوانخواهی امام حسین قیام می‎کند.


اهمال‎کاری(تعلل) شیعیان کوفه


 هر چند که ابن زیاد پس از رسیدن به حکومت، 12000 شیعه از جمله مختاررا، به زندان انداخت، اما این سوال مطرح است که چرا این شیعیان قبل از به زندان افتادن، مثل مسلم ابن عوسجه به شط نزدند و خود را به ولی زمانشان نرساندند. 


دوقطبی شدن جامعه کوفه


 جامعه کوفه دوقطبی شده بود: علوی و عثمانی و این دو قطب به شدت با یکدیگر منازعه داشته و اختلافات شدیدی در لایحه‎های مختلف جامعه وجود داشت و این به یک آسیب جدی برای وحدت مردم کوفه در مقابل دشمن تبدیل شده‎بود.
در زمان کنونی نیز تاکید رهبری بر جلوگیری از دوقطبی شدن جامعه بعد از برجام به دلیل پیش‎گیری از وقوع اختلاف و از بین رفتن اتحاد در جامعه ماست.


سخت دلی بر اثر عهدشکنی


عهد شکنی مسلمین درباره ی غدیر، دلهایشان را سخت کرد و به فاصله ی چند سال بعد، فرزند پیامبر را به شهادت رساندند.این عهد شکنی باعث شد روی آرامش را نبینند و جامعه ی اسلامی تا سال‎ها درگیر جنگ و خونریزی بین مسلمین بود.
امام سجاد برای برگرداندن آنها و نرم شدن دل هایشان، سنت اشک، برای امام حسین (ع) را ایجاد کرد.


اختلاف میان شیعیان


جامعه کوفه نماد اختلاف و تفرقه بود، غیر از اختلاف بین مسلمین در کوفه، شیعیان خاص هم با اینکه تعدادشان بسیار معدود بود، با یکدیگر اختلاف داشتند.
زمانی که مسلم فتوای جهاد داد، 4000 نفر دور کاخ ابن زیاد جمع شدند، در حالیکه تاریخ افراد داخل کاخ را 50 نفر اعلام کرده است. اما اختلاف بین شیعیان باعث شد که ایشان با این تعداد بالا نتوانند کاخ را تصاحب کنند که اگر چنین میشد، کار به کربلا نمی‎کشید و قشر خاکستری کوفه نیز که به دنبال منافع خود بودند با پیروزی مسلم و ورود امام به ایشان ملحق می‎شدند.
اما چنین اتفاقی رخ نداد؛ در بین شیعیان خاص، سلیمان صرد خزایی با مسلم اختلاف داشت، رفاعه با مختار، ابراهیم مالک با مختار، و تمام این اختلافات باعث شد نتوانند کنار امام زمانشان بایستند و از وی اطاعت کنند.
در زمان حال نیز وضع به این منوال است؛ یعنی  یهودی صهیونیست، مسیحی  اوانجلیست و مسلمان صهیونیست (تکفیری ) که یکدیگر را قبول ندارند، بر علیه شیعه متحد شدند، اما شیعیان امام زمان، در کنار هم هستند و دائما با یکدیگر اختلاف دارند.


قلع و قمع شیعه توسط حاکمان


این نکته‎ای بسیار مهم است که اگر دشمن بر کسی مسلط شود او را نابود می‎کند. قبل از شهادت مسلم، ابن زیاد جرات آسیب رساندن به هانی را نداشت اما پس از شهادت مسلم، هانی را نیز به شهادت رساند.
 زمانی که مصعب به کاخ کوفه حمله کرد 7000 سرباز در کاخ بودند. مصعب ایشان را به تسلیم فرا خواند اما پس از تسلیم شدنشان، همه ی آنها را در یک روز گردن زد.


فرصت دادن به ابن الوقت‎ها


 به ابن الوقت ها نباید فرصت داد؛ کسانی که اگرفرصت بیابند، یک شبه کاری می‎کنند که یک مسیر صد ساله ویران گردد.
ابن زیاد با یک فرصت، جنگ تمام باخته را با 50 نفر تبدیل به بازی برده درمقابل 4000 نفر کرد.


شانتاژ رسانه‎ای


اجازه شانتاژ رسانه ای به دشمن نباید داد.سطح سواد رسانه‎ای مردم که بالا باشد، هرچه را بشنوند باور نکرده و بازی نمی‎خورند، خصوصا در بازی‎های روانی. اما دشمن با استفاده از افراد ساده لوح به راحتی می‎تواند اوضاع سیاسی را تغییر دهد.این اتفاق در کوفه رخ داد و کوفیان تحت تاثیر بازی رسانه‎ای ابن زیاد، از حمایت مسلم دست برداشتند.


استفاده ی حرام از بیت‎المال


آخرین مورد، مراقب از مسیر های حرام و غیر قانونی درمصرف بیت المال است. دشمن و جریانات انحرافی از پول بیت‎المال علیه جامعه اسلامی استفاده می‎کنند. جامعه کوفه نیز اینگونه بود، یعنی مردم به حرام‎خواری و استفاده نادرست از بیت المال عادت کرده‎بودند؛ از این رو باید گفت هر زمان که راه ارتزاق حرام برای مردم باز شود، داستان کوفه پیش خواهد آمد.


 ادامه دارد...

منبع: مصاف

 

 

مقالات پیشین:

 

کوفیان و منتظران ظهور 1

 

کوفیان و منتظران ظهور 2

 

کوفیان و منتظران ظهور 3

 

 

 

 

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!