سه قاعده مهم در ارتباط دوستی بین دختر و پسر

سه قاعده مهم در ارتباط دوستی بین دختر و پسر

 

سه قاعده مهم در ارتباط غلط دوستی بین دختر و پسر ...

 

رابطه دو جنس مخالف یکی از موضوعات و مسائلی است که درجامعه امروزی بسیار مورد توجه و بحث قرار دارد.

در این خصوص سؤالات فراوانی ذهن جامعه جوان را به خود مشغول ساخته است...

آیا اسلام ارتباط با جنس مخالف را ممنوع نموده است، اگر اسلام مخالف ارتباط با جنس مخالف نیست برای این ربطه چه قاعده و قوانینی وضع نموده است؟

و اینکه چه عواملی باعث شده است که دختران و پسران به ارتباط با یکدیگر روی آورند؟ چه شاخص های را می توان رعایت نموده تااینکه گرفتار آسیب های ارتباط با جنس مخالف نشویم؟ این سؤالات تنها گوشه از سؤالات فراوانی است که در خصوص ارتباط دو جنس مخالف مطرح می باشد:

 

 

دو دیدگاه متضاد در خصوص ارتباط دختر و پسر در دنیا:


در خصوص ارتباط دو جنس مخالف در دنیای امروزی دو دیدگاه افراطی و تفریطی وجود دارد. برخی آن قدر موضوع ارتباط دو جنس مخالف را عادی و معمولی جلوه می هند که هر گونه آزادی و رابطه را برای آن لازم  و ضروری می دانند، این دسته افراد حریم و مرزهای الهی را در خصوص روابط زن و مرد نامحرم محترم نمی شمارند و در باطلاق بی اخلاقی و آثار شوم گناه خود و دیگران را غرق می نمایند. گروهی دیگر  افراطیون در بحث ارتباط بین دوجنس مخالف هستند.

کسانی که هر گونه ارتباط ساده و بدون گناه را نیز برای دو جنس زن و مرد بر نمی تابند و با شدیدترین مجازات ها نوعاً زنان را مورد عتاب و عقاب قرار می دهند. این در حالی است که دین اسلام دین تعالی و تعادل است و با فراخواندن همگان به این جاده وسط بهترین نسخه را به بشر ارائه می دهد. «وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهیدا؛[بقره/۱۴۳]آرى چنین است که شما را بهترین امّتها گردانیدیم تا بر مردمان گواه باشید و پیامبر بر شما گواه باشد».

 

از آنجا که ارتباط با نامحرم در قالب رفتارهایی چون نگاه، گفتگو، و تماس و ارتباط اجتماعی و فیزیکی متصور است. به قواعد و فرامین منابع اسلامی در این خصوص می پردازیم.[۱]

 

قاعده اول: حوزه نگاه و ارتباط دیداری: در فرهنگ و منابع اسلامی نگاه به تصاویر و مناظری که باعث شهوت می شود و انسان را از یاد خداوند متعال غافل می سازد ممنوع دانسته شده است. از اینرو در ارتباط دو جنس مخالف دو طرف مجازی به مشاهده تصاویر شهوت بر انگیز نیستند علاوه بر آن در فقه اسلامی بدن زن می بایست از نگاه مردان پنهان باشدو تنها محدوده کمی از بدن زن مستثنی شده است همانند صورت بدون آرایش و دست تا مچ.

خداوند متعال دو جنس مخالف را این چنین از نگاه آلوده برحذر می دارد: «قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُونَ، وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها؛[نور/۳۱و۳۰] مؤمنان را بگو که دیدگان خویش را فرو دارند و شرمگاه‏هاى خود را- به پوشیدن آنها و از دید دیگران- نگاه دارند این براى آنان پاکیزه ‏تر است، که خدا به کارهایى که میکنند آگاه است، و زنان مؤمن را بگو که دیدگان خویش را فرو دارند و شرمگاه‏هاى خود را- از دید دیگران- نگاه دارند و [جاهاى‏] آرایش و زیور خویش را آشکار نکنند مگر آنچه پیداست- مانند چهره و دست و روى پا ».

 

 

قاعده دوم: حوزه  ارتباط گفتاری: در خصوص نوع  و شیوه ارتباط دو جنس مخالف یکی از حوزه های که قواعد و قوانین اسلامی ورود نموده، حیطه ارتباط گفتاری است. از آنجا که رعایت نکردن مرزهای اخلاقی و اسلامی در حوزه ارتباط گفتاری می تواند گرفتار شدن دردام شهوات و گناهان شوم را فراهم نماید اسلام دقت و تأکید فراوانی قوانین ارتباطی با جنس مخالف داشته است. از جمله ای این قوانین رعایت حریم حیا در گفتار و پر هیز از شوخی های نا مناسب و غیر اخلاقی است. از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز نقل شده است که فرمود:

«مَنْ فَاکهَ امْرَأَهً لَا یمْلِکهَا- حُبِسَ بِکلِّ کلِمَهٍ کلَّمَهَا فِی الدُّنْیا أَلْفَ عَامٍ فِی النَّار؛[۲] کسی که با زن نامحرمی مزاح کند، به ازای هر کلمه ای که با او سخن گفته، هزار سال در دوزخ حبس می شود.

 

قاعده سوم: پرهیز از خلوت با نامحرم: فضا و موقعیت دو جنس مخالف نیز در جهت سلامت یا فساد رابطه تأثیر گذار است از این رو، در منابع اسلامی از خلوت با نامحرم به شدت نهی شده است. سبک زندگی اسلامی در معاشرت با جنس مخالف حاکی از آن است که رعایت حریم و گونه ای فاصله تا حد زیادی سلامت ارتباط را تأمین می نماید.[۳] خداوند متعال این حقیقت را به یاران پیامبر گوشزد کرده است:

« وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِن؛[احزاب/۵۳] و چون از آنان (زنان پیامبر) کالایى خواهید از پشت پرده بخواهید. این براى دلهاى شما و دلهاى ایشان پاکیزه ‏تر است.»

 

روایت آموزنده:[۴] محمد طیار از یاران امام صادق علیه السلام می گوید وارد مدینه شدم، چون برای مدتی می خواستم در آنجا سکونت کنم، دنبال منزلی برای اجاره می گشتم. خانه ای پیدا کردم که دارای دو اتاق بود که با یک در از یکدیگر جدا شده بودند. یکی از اتاق ها در اختیار زنی جوان بود. به دلیل آنکه این دو اتاق به یکدیگر راه داشتند، از اجاره آن منصرف شدم و صلاح ندیدم در منزلی که زنی جوان زندگی می کند، خانه بگیریم.

اما آن زن گفت اگر شما این اتاق را اجاره کنی من در را می بندم. من نیز به این شرط پذیرفتم. اما بعد از سکونت، آن زن به بهانه اینکه می خواهد از نسیم هوا استفاده کند در اتاق را باز می گذاشت. در برابر درخواست اکید من برای بستن در مقاومت کرد و حاضر به این کار نشد. به محضر امام صادق علیه السلام رسیدم و ماجرا را با ایشان در میان گذاشتم. آن حضرت فرمود: «تَحَوَّلْ مِنْهُ فَإِنَّ الرَّجُلَ وَ الْمَرْأَهَ إِذَا خُلِّیا فِی بَیتٍ کانَ ثَالِثُهُمَا الشَّیطَان؛[۵] از آنجا به جای دیگر برو؛ زیرا هیچ مرد و زنی در مکانی خلوت نکنند مگر آنکه شیطان سومی آنها باشد.»

 

سخن آخر: از منابع اسلامی این چنین بدست می آید که ارتباط دو جنس مخالف نه آنچنان آزاد و رهاست و نه آنقدر محدود و غیر قابل تحمل بلکه داری قواعد و قوانین اخلاقی و دینی است که افراد را از آسیب های پیش روی این ارتباط مصون نگه می دارد.

 

 


__________________________________


پی نوشت ها
[۱]. همیشه بهار(اخلاق و سبک زندگی اسلامی): ص۱۲۸.
[۲]. بحار الأنوار:  ج‏۷۳، ص۳۶۳.
[۳]. همیشه بهار(اخلاق و سبک زندگی اسلامی): ص۱۳۴.
[۴]. همان.
[۵]. من لا یحضره الفقیه، ج‏۳، ص۲۵۲، ح۳۹۱۳.

منبع: ولایت نت

 

 

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!