2 کلیپ از استاد پناهیان: «سعه صدر» و «حماسه های آخرالزمان»

2 کلیپ از استاد پناهیان: «سعه صدر» و «حماسه های آخرالزمان»

2 کلیپ کوتاه از استاد پناهیان: «سعه صدر» و «حماسه های آخرالزمان»

 

دانلود 2 کلیپ کوتاه از استاد پناهیان: «سعه صدر» و «حماسه های آخرالزمان» + متن سخنرانی ...

1- «سعۀ صدر» ویژگی مهم مردان آخرالزمان

2- حماسه‌های آخرالزمان پذیرش محدودیت‌ها در اوج اقتدار است - 5 دقیقه

 

 

 

دانلود «سعه صدر»

کلیپ با کیفیت پایین(5 MB): 

 

کلیپ با کیفیت متوسط(30 MB):

 

فقط صوت سخنرانی(3 MB): 

 

 

 

دانلود «حماسه های آخرالزمانی»

کلیپ با کیفیت پایین(6 MB): 

 

کلیپ با کیفیت متوسط(22 MB):

 

فقط صوت سخنرانی(4 MB): 

 

 

 

متن سخنرانی ها:

 

سعه صدر:

 

در میان تعالیم دینی، بعضی از تعالیم هستند که برای حماسه‌سازان آخرالزمان ضرورت بیشتری دارند، و ما باید عمیقاً غرق آن تعلیمات باشیم و الّا علی‌القاعده نمی‌توانیم مرد حماسه‌های آخرالزمان باشیم.

 

مردان آخرالزمان، آن مردان مردی که حماسه می‌آفرینند چه روحیاتی دارند؟ آن روحیات، امروز بیش از هر روز دیگری مورد نیاز ما است.

 

اهل حق در معرض این آسیب هستند که این خوبی‌هایی که می‌خواهیم از آنها صحبت کنیم را نداشته باشند، و بعد به جای آنها، یک آسیب‌هایی به سراغ آنها می‌آید که شاید سراغ آدم‌های معمولی نیاید.

 

یعنی ما می‌خواهیم از ویژگی‌هایی صحبت کنیم که اتفاقاً این ویژگی‌ها در آدم مذهبی‌ها، به یک ویژگی‌های منفی تبدیل می‌شود؛ اگر رعایت نکنند، اگر دقت نکنند، اگر مواظبت نکنند. البته اینها در دین ما بوده، ولی در آخرالزمان برجسته‌تر است.

 

اگر خیلی از غیرمتدیین جذب نشده‌اند، به‌خاطر ضعف‌هایی است که ما زیاد به آن ضعف‌ها توجه نداریم و من می‌خواهم توجهِ شدید شما را به آن ضعف‌ها جلب کنم؛ توجهِ شدید شما را، چون آن ضعف‌ها خیلی فاجعه هستند!

 

یکی از آن ضعف‌ها «نداشتن سعۀ صدر» است. «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ»(شرح/1) آدم باید «شرح صدر» داشته باشد. این شرح صدر خیلی بیشتر از آن مقداری باید باشد که ما داریم. و اهمیت این شرح صدر، خیلی بیشتر از آن است که ما فکر می‌کنیم. و نبود این شرح صدر، ضررش خیلی بیشتر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم! و به دست آوردنِ این شرح صدر برای بچه‌مذهبی خیلی سخت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم.

 

شما یک بچه‌مذهبیِ نمازخوانِ مقید را به سختی می‌توانی «نماز‌شب‌خوان» کنی. ولی سخت‌تر از آن می‌توانی وادارش کنی که یک آدم بی‌نماز را تحمل کند.

 

وقتی که شما حق‌طلب بشوی-خصوصاً وقتی خودت هم اهل رعایت حق بشوی- خودبه‌خود یک اثر روانی‌ای روی تو دارد که صبرت در تحمل باطل کم می‌شود. آقا مگر این بد است؟! بله خیلی بد است. همان‌قدر که به «حق» سفارش شده است، همان‌قدر هم به «صبر» سفارش شده است؛ این دوتا بدون هم ابتر هستند. «وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْر»(عصر/3)

 

می‌دانید من دارم چه می‌گویم؟ می‌گویم اصحاب حضرت ولی‌عصر ارواحنا له الفدا، شرح صدر دارند، سعۀ صدر دارند. سعۀ صدر چیز ساده‌ای نیست؛ مخصوصاً برای بچه‌‌مذهبی‌ها. من در بعضی از این شبکه‌های اجتماعی می‌روم می‌بینم بچه‌حزب‌اللهی، فحش نوشته است؛ نداریم! این قاطی کرده، این دارد آبرو می‌بَرد!

 

بگذار تنها کسانی که فحش می‌دهند و توهین می‌کنند، آن کسی باشد که حزب‌اللهی نیست.؛این را به همه بگویید. می‌گوید: «بابا آن‌طرفی‌ها فقط کامنت فحش می‌گذارند!» بگذار آنها تنها بشوند.

 

فرموده‌اند که وقتی حضرت 313 تا یار داشته باشد می‌آید، نفرموده‌اند چندتا دشمن داشته باشد؟ آن مهم نیست. بعضی وقت‌ها ما سعی می‌کنیم از آنها کم بکنیم. نه! شما از اینها زیاد کن، از اینها یک‌دانه درست کن؛ یعنی سطح را بالا ببر تا به 313 تا برسد.

 

حماسه‌سازان آخرالزمان کسانی هستند که فوق‌العاده ظرفیت دارند.

 

ربطِ این بحث به آخرالزمان چیست؟ آخرالزمان زمانۀ غربال است، حق از باطل جدا می‌شود. قبل از غربال، مؤمنین به جان مردم می‌افتند تا یکی‌یکی اینها را نجات دهند که وقتی غربال شد، نیفتند؛ اینها حماسه‌های آخرالزمان را درست می‌کنند.

 

 

 

 

حماسه های آخرالزمان:

 

اصل ماجرایی که تحت عنوان «حماسه‌های آخرالزمان» از آن بحث می‌کنیم، این است که ما در شرایط جدید هرچه اقتدارمان افزوده می‌شود و هرچه به پیروزی نزدیکتر می‌شویم، محدودیت‌های بیشتری را باید تحمّل کنیم.

 

نباید ما را در «اختلاف انداختن در جامعه» بازی بدهند! هیچ‌کسی نباید بازی بخورد!

 

حماسه‌های آخرالزمان پذیرش محدودیت‌ها در اوج اقتدار است. واقعاً الآن ما نسبت به کلّ تاریخ اسلام در اوج اقتدار هستیم! دفاع کردن از حق، یک آدابی دارد که واقعاً کار سختی نیست؛ یک‌مقدار هنر و سلیقه می‌خواهد. این هنر و سلیقه در وجود کسی تولید می‌شود که دل‌سوز آدم‌ها است تا در این غربال نریزند!

 

دیدید مقام معظم رهبری نسبت به این تکفیری‌ها چه گفتند؟ سخن هابیل به قابیل را بیان کردند! که قابیل وقتی گفت: «من تو را می‌کُشم؛ لَأَقْتُلَنَّکَ»(مائده/27) هابیل برگشت به او گفت: ولی من دست روی تو بلند نخواهم کرد!(ما مکرر گفته‌ایم این گروه‌هاى بى‌عقلى را که به نام سَلَفى‌گرى، به نام تکفیر، به نام اسلام با نظام جمهورى اسلامى مقابله می‌کنند، دشمن اصلى نمی‌دانیم؛ ما شما را فریب‌خورده می‌دانیم؛ به اینها گفته‌ایم: لَئِن بَسَطتَ اِلَىَّ یَدَکَ لِتَقتُلَنى ما اَنا بِباسِطٍ یَدِىَ اِلَیکَ لِاَقتُلَکَ اِنّى اَخافُ اللهَ رَبَّ العَلَمین(مائده/28) تو اگر خطا می‌کنى، اشتباه می‌کنى، کمر به قتل برادر مسلمان خودت می‌بندى، ما تو [آدمِ] نادان و جاهل را کسى نمی‌دانیم که بایستیم کمر به قتل او ببندیم؛ البته از خودمان دفاع می‌کنیم؛ بیانات 14/03/93)

 

الآن این برخورد بزرگوارانه جواب می‌دهد! الآن این برخورد بزرگوارانه از یاران فریب‌خوردۀ آن جبهه کم می‌کند و این‌طرف می‌آورد! کرامت در اوج اقتدار فوق‌العاده زیبا است! همۀ ما باید بسیار هنرمندانه و بسیار ادیبانه، حق را روشن کنیم.

 

تا گفتند: «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا» بگو: من اصلاً اصول‌گرا نیستم. اگر گفت: «من اصلاح‌طلب هستم» بگو: اصلاح‌طلب یعنی چه؟ من اصلاً متوجه نمی‌شوم! ما هم جزء هیچ قبیله‌ای نیستیم. این کار اشتباه است.-به‌جای این دعواها باید گفت- مثلاً فلان آدم، این کارش اشتباه بود و آن کارش درست بود.

 

از آن‌طرف هم کسی را نباید در لجِ افتادن در یک باند، بیندازیم. حتی او خودش می‌گوید: «بابا، من خودم هم از فلانی ایراد دارم» می‌گویی: خُب پس چرا از او دفاع می‌کنی؟ می‌گوید: «خُب برای اینکه عضو گروه آنها هستم!» خُب این برای یک انسان فرهیخته زشت است. این شبیه حرفی است که زبیر به امیرالمؤمنین(ع) زد؛ گفت: «خُب من قبول دارم که تو بر حق هستی، ولی دیگر این راه را آمده‌ام و دیگر نمی‌شود کوتاه بیایم!»

 

خدا شاهد است که جریان باطل در این کشور نابود می‌شود؛ اگر تو بعضی وقت‌ها در مواقع لازم، بگویی: «اصلاً اختلافی وجود ندارد» چون نانِ او و نفسِ او در همین اختلاف است!

 

چرا ما باور نمی‌کنیم که بسیاری از این اختلافات دست‌ساز است؟! من یقین دارم که یک عده‌ای نشسته‌اند و در صفحه‌های اینستاگرام-یا هر چیز دیگری- حزب‌اللهی‌ها را می‌بینند و از آن‌طرف فحش می‌نویسند و بعد هم صفحه‌های این‌طرفی را می‌بینند و از این‌طرف فحش می‌نویسند. یقینِ قلبی دارم.

 

ما گاهی خراب می‌کنیم و گاهی بیخودی در دعواها و بحران‌ها می‌افتیم. چگونه می‌شود-در اثر آن سعۀ صدر- در بیان و تبلیغات، درست حرف زد و درست از حق دفاع کرد؟ گاهی از اوقات، راهش این است که بر «وجه مشترک» تأکید کنیم، گاهی از اوقات روشش این است که آن‌چیزی که او قبولش دارد- و قسمت حقِ کلام اوست- همان را پرورش بدهی.

 

نمی‌شود که حزب‌اللهی «سعۀ صدر» نداشته باشد و کارِ حق پیش برود! این امکان ندارد! نمی‌شود مرید امام و امامت، سعۀ صدرِ امام‌گونه نداشته باشد، نمی‌شود کار این‌طوری پیش برود! نمی‌شود شما مهارت‌هایش را بلد نباشی-مثلاً اینکه- چگونه تیتر بزنی؟

 

حق، این‌قدر باثبات است که به این سادگی‌ها زمین نمی‌خورد. اگر دیدی-در اختلاف‌افکنی- یک کسی خیلی رگش بیرون زده، به او بگو: «خودت را زیاد ناراحت نکن، تمام می‌شود!»

 

ائمۀ هدی(ع) می‌خواهند ما شبیه‌شان بشویم، مثل آنها مظلومیت تحمل کنیم، مثل آنها محدودیت تحمل کنیم.

 

ما در فتنه‌هایی هستیم که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «لا تَکرَهُوا الفِتنَهَ فِی آخِرالزَّمانِ؛ ناراحت نباشید از فتنه‌های آخرالزمان؛ فَاِنَّها تُبیرُ المُنافِقِینَ؛ اینها منافقین را رسوا می‌کند»(کنزالعمال/31170) تو نسبت به این مسأله، حواست جمع باشد؛ با کمال آرامش.

 

هر حرف باطلی، بطلانش شش ماه بیشتر طول نمی‌کشد و خودش را اثبات خواهد کرد. حالا ببین باید چطوری رفتار کنی؟!

 

مثل سیل، ادبیاتِ توأم با سعۀ صدر را وسط بریز.

 

منبع: بیان معنوی

 

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!