اثبات ولادت حضرت مهدی (عج) ...

اثبات ولادت حضرت مهدی (عج) ...

اثبات ولادت حضرت مهدی (عج) ...

 

اثبات ولادت حضرت مهدی (عج) ...

یکی از اعتقادات اساسی مسلمانان که همه بر اصل آن اتفاق نظر دارند «مسأله مهدویت» و منجی آخرالزمان است. امّا عده‌ای با ایجاد شبهات واهی در این مسأله تشکیک نموده و حتی از اختلافات جزئی میان شیعه و سنی سوءاستفاده نموده و در صدد انکار آن برآمده‌اند.
در این نوشتار به برسی روایات شیعه در ولادت حضرت حجّت می‌پردازیم و شواهد قطعی که دلالت بر فرزند دار شدن امام حسن عسگری(ع) می‌نماید را بیان نموده و به اثبات این اصل مهم از منابع شیعه می‌پردازیم...

 

 

 

اصل مهدویت در زبان رسول خدا(ص)
شیخ صدوق (رحمه‌الله‌علیه) در کتاب «الخصال» با سند صحیح از سلمان فارسی نقل می‌کند که: نزد رسول خدا(صلى‌الله‌علیه‌وآله) بودم، دیدم حسین(علیه‌السلام)  بر زانوى آن حضرت نشسته، پیامبر چشم‌ها و دهان وى را مى‏‌بوسید و مى‏‌فرمود: «تو سرور امت من و فرزند سرور امت من هستى، و تو امام فرزند امام و پدر امام هستى، تو حجت خدا و پدر ۹ تن از حجت‌های خداوندی که از نسل تو هستند که نهمین آنان، حضرت قائم است».[۱]

با این روایت و ده‌ها روایت دیگر که در این مقال نمی‌گنجد، اثبات می‌گردد که اصل مهدویت مورد تاکید رسول اکرم(صلى‌الله‌علیه‌وآله) بوده است و دیگر آن‌که بر خلاف سخن عده‌ای حضرت صاحب الزمان(علیه‌السلام) از اولاد امام حسین(علیه‌السلام) می‌باشد نه امام حسن(علیه‌السلام) که همین امر منشأ بسیاری از اختلافات در این اصل مهم در امت اسلامی می‌باشد.

حضرت مهدی فرزند امام حسن عسگری(علیه‌السلام)
در سندی صحیح «ابو غانم خادم» نقل می‌کند که : «برای امام عسکری(علیه‌السلام) فرزندی به دنیا آمد و نامش را «محمد» گذاشت و در روز سوم ولادتش این نوزاد را به اصحاب خود نشان داد و فرمود: این ولی امر شما بعد از من است و جانشین من بر شماست و او همان قائمی است که تمام گردن‌ها به طرف او کشیده می‌شود در ایام انتظار و وقتی زمین پر از ظلم و جور شد، او خواهد آمد و زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد».[۲]

در روایت دیگری «محمد بن یحیی» از «ابو هاشم جعفری» نقل می‌کند که او گفت: «به امام عسکری(علیه‌السلام) گفتم: جلالت و بزرگی و جایگاه شما من‌را از پرسش از شما باز می‌دارد، اجازه می‌فرمایید از شما سؤال کنم؟ فرمود: بپرس.
گفتم: آقای من! شما فرزندی دارید؟
فرمود: بله،
گفتم: اگر برای شما اتفاقی بیافتد، کجا بروم از او بپرسم؟
فرمود: در مدینه».[۳]

این روایت از نظر سند کاملاً صحیح است. «محمد بن یحیی عطار» ،  «احمد بن اسحاق قمی» و «ابو هاشم جعفری» که در سند این روایت قرار دارند، همه ثقه هستند و نجاشی آن‌ها را توثیق کرده است.[۴]

 

شاهدان ولادت حضرت مهدی(ع)

۱. حکیمه خاتون:
مرحوم شیخ کلینی و شیخ صدوق(ره) قضیه ولادت حضرت مهدی(ع) را زبان حکیمه خاتون، خواهر امام هادی(ع) و عمه امام زمان(ع) نقل می‌کند.[۵]

۲. ابو عمرو عمری و فرزندش:
این دو از وکلای امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) بودند که در وثاقت‌شان هیچ شک و تردیدی وجود ندارد.[۶] شیخ مفید و شیخ صدوق(ره) از ایشان نقل می‌کند  که می‌گوید: «من خودم حضرت مهدی(ع) را دیدم و قد رشیدی داشت».[۷]

هم‌چنین یکی دیگر از شاهدان و راویان «معاویه بن حکیم» می‌باشد که می‌گوید: «امام عسکری(علیه‌السلام)  پسرش را در منزل خودش با حضور ۴۰ نفر به ما نشان داد و فرمود: این امام شما پس از من و خلیفه من بر شماست. از او اطاعت کنید و پس از من در دین خود متفرّق نشوید که هلاک خواهید شد. بدانید که بعد از این او را نخواهید دید».[۸]

بنابراین مسأله وجود نازنین حضرت مهدی(علیه‌السلام) یکی از اصول اساسی شیعه است که به صورت متواتر دکر شده است و انکار عده‌ای معاند و جاهل ضرری به اعتقاد مهدویت نمی‌زند و تنها جهل و دشمنی‌شان با اهل بیت(علیهم‌السلام) و خوی پست آنان را به اثبات می‌رساند.
____________________________________________


پی‌نوشت:
[۱]. الخصال، ج۲، ص۴۷۵؛ شیخ مفید، الاختصاص، ص۲۰۸، دار المفید ؛ ابن بابویه، الإمامة والتبصرة من الحیرة، ص۱۱۰.
[۲]. شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة ، ص ۴۳۱ ؛ وسائل الشیعة ، ج ۱۶، ص ۲۴۳.
[۳]. اصول کافی، جلد ۱، ص ۳۲۸. 
[۴]. رجال النجاشی، ص ۹۱، ص ۱۵۶، ص۳۵۳.
[۵]. کافی، جلد ۱، ص ۳۳۱ ، کمال الدین و تمام النعمة، ص ۴۲۴ .
[۶]. معجم رجال الحدیث للسید الخوئی، ج ۱۲، ص ۱۲۳.
[۷]. الإرشاد، جلد ۲، صفحه ۳۵۱؛ کمال الدین و تمام النعمة، ص ۴۳۵.
[۸]. کمال الدین و تمام النعمة، ص ۴۳۵. - ولایت نت

*برای مطالعه بیشتر به کتاب «منتخب الأثر» نوشته  آیت الله العظمی صافی گلپایگانی  مراجعه شود.

 

 

 

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!