رفتار با والدین معرف رفتار با امام زمان (عج)

رفتار با والدین معرف رفتار با امام زمان (عج)

رفتار با والدین معرف رفتار با امام زمان (عج)

 

رفتار با والدین معرف رفتار با امام زمان (عج) ...

پدر و مادر بر انسان ولایت دارند؛ یکی از حقوق پدر و مادر بر گردن فرزند

«خشوع و خضوع به ایشان در هنگامی است که آنان به تو ظلمی روا می‌دارند» است.

از امام صادق (ع)روایت شده است که:

«اگر پدر و مادر کسی به او ستم کرده باشد و او نگاه تند و کینه توزانه‌ای به ایشان کند، خداوند نماز او را قبول نمی‌کند.»

 

 

اما ما فرزندان قرن بیست و یکمی به راحتی، و نه تنها در هنگامی که خدای نکرده آن ها بر ما ظلمی روا کنند، بلکه در بسیاری از اوقات، کمترین احترامی را برای آنها قائل نبوده و به بهانه های مختلف آنها را می رنجانیم. با تمرین ولایت‌مداری، نزد پدر و مادر است که انسان می‌تواند به ولایت‌مداری امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خود برسد.

 

احترام به پدر و مادر؛ مقدمه احترام به امام زمان

بسیاری اوقات پدر و مادرها از روی دلسوزی و محبت، و یا برای اینکه به فرزند خود سخت‌گیری نکنند، در مقابل بی‌احترامی‌هایی که فرزندانشان نسبت به آنها می‌کنند، اغماض کرده و به آنها تذکر هم نمی‌دهند. در صورتی که این دلسوزیِ بی‌جا اثر بدی بر روی فرزندان خواهد داشت و موجب می‌شود که به مرور، حرمت والدین در نظر آنها کم شود.کسی که پدر و مادر در نظر او حرمتی نداشته باشند، چطور می‌تواند حرمت امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) خود را حفظ کند؟ او به پدر و مادری که طعم محبت آنها را از نزدیک چشیده است، بی‌احترامی می‌کند، بعد می‌خواهد به امامی که تا کنون ندیده است احترام بگذارد!

انسان در درجه اول باید یادبگیرد که در مقابل پدر و مادرش باادب باشد، تا بعد نوبت به حفظ ادب و احترام نسبت به امام زمان برسد. بچه‌ای که پای خود را در مقابل پدر و مادرش دراز می‌کند، یا به هر نحوی احترام آنها را رعایت نمی‌کند، باید به او تذکر داده شود. اگر پدر و مادر نسبت به این بی‌احترامی‌ها بی‌تفاوت باشند، نه تنها به او محبت نکرده‌اند، بلکه موجبات هلاکت او را فراهم کرده‌اند. بهترین شیوه برای تذکر به فرزند هم، این است که پدر خانواده به فرزند خود تذکر بدهد که احترام مادرش را حفظ کند و مادر خانواده نیز به فرزند یاد بدهد که احترام پدر را رعایت کند.

شما فکر می‌کنید که صهیونیست‌ها چگونه توانسته‌اند جوامع را تحت سلطه خود نگه دارند و عالم را غارت کنند؟ چگونه توانسته‌اند یک اقلیت یک درصدی را بر 99 درصد مسلط کنند؟ جالب اینجاست که خود صهیونیست‌ها که همه جوامع را به بی‌بند و باری دعوت می‌کنند و با ابزارهای مختلف رسانه‌ای خود فحشا را ترویج می‌کنند، خودشان مقید به حفظ بنیان خانواده هستند

 

رفتار با والدین معرف رفتار با امام زمان (عج)

 

 

خدا لعنت کند کسی را که عاق ما شود

رعایت احترام پدر و مادر در خانواه به قدری مهم و اساسی است که می‌توان گفت همین مسأله باعث غربت و شهادت امیرالمۆمنین(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) شد. مشکل مردم در زمان علی(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) این بود که آداب احترام به پدر و مادر و حفظ حرمت آنها را نمی‌دانستند و این مسأله به سطح جامعه سرایت کرده بود و تبدیل شده بود به بلد نبودن آداب ولایت‌مداری.

در ماه رمضانی که امیرالمۆمنین(علیه السلام) ضربت خوردند، به امام حسن(علیه السلام) فرمودند: برای سخنرانی به بالای منبر مسجد برو و بعد از حمد و ثنای الهی و درود بر رسول الله(صلی الله علیه و آله) این کلمات را خطاب به مردم بگو: «لَعَنَ‏ اللَّهُ‏ وَلَداً عَقَّ أَبَوَیْهِ‏، لَعَنَ‏ اللَّهُ‏ وَلَداً عَقَّ أَبَوَیْهِ‏، لَعَنَ‏ اللَّهُ‏ وَلَداً عَقَّ أَبَوَیْهِ…‏» یعنی خدا لعنت کند فرزندی را که عاق پدران خود شود و سه مرتبه این جمله تکرار شد … بعد مردم نزد علی(علیه السلام) آمدند و معنای این جملات را پرسیدند.

حضرت فرمود: «روزی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) دست مرا گرفت و به سینه مبارک خود چسباند و گفت: ای علی! من و تو پدران این امت هستیم، پس خدا لعنت کند کسی را که عاق ما شود:

إِنِّی کُنْتُ مَعَ النَّبِیِّ ص فِی صَلَاةٍ صَلَّاهَا فَضَرَبَ بِیَدِهِ الْیُمْنَى إِلَى یَدِیَ الْیُمْنَى فَاجْتَذَبَهَا فَضَمَّهَا إِلَى صَدْرِهِ ضَمّاً شَدِیداً ثُمَّ قَالَ لِی یَا عَلِیُّ قُلْتُ لَبَّیْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ أَنَا وَ أَنْتَ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ عَقَّنَا » (معانی‌الاخبار/118)

 

آگاهی دشمنان به اهمیت خانواده

اهمیت ادب و احترام در خانواده را دشمنان ما خیلی زودتر درک کرده‌اند. شاید حدود 15 سال پیش بود که دشمنان ما از طریق برخی مجامع بین‌المللی به جمهوری اسلامی اصرار می‌کردند که یک خط تلفن ویژه(شبیه 110) اختصاص داده شود به فرزندانی که می‌خواهند از والدین خود شکایت کنند!مشکل مردم در زمان علی(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) این بود که آداب احترام به پدر و مادر و حفظ حرمت آنها را نمی‌دانستند و این مسأله به سطح جامعه سرایت کرده بود و تبدیل شده بود به بلد نبودن آداب ولایت‌مداری

با این اقدام، می‌خواستند عمق خانواده‌های ما را هدف بگیرند و فرزندان را در مقابل پدر و مادرها قرار دهند تا روی آنها به والدین خود باز شود و حرمت والدین به کلی از بین برود. اصرار می‌کردند که ما این تلفن ویژه را راه بیندازیم (مشابه آنچه در برخی از کشورهای غربی وجود دارد) تا وقتی یک عصبانیتی در خانواده ایجاد شد، بلافاصله بچه زنگ بزند و بیایند پدر یا مادر او را بگیرند و به این ترتیب رابطه پدر و مادر با فرزند کاملاً نابود شود.

 

تسلط صهیونیست‌ها بر جوامع، با هدف گرفتن خانواده

شما فکر می‌کنید که صهیونیست‌ها چگونه توانسته‌اند جوامع را تحت سلطه خود نگه دارند و عالم را غارت کنند؟ چگونه توانسته‌اند یک اقلیت یک درصدی را بر 99 درصد مسلط کنند؟

جالب اینجاست که خود صهیونیست‌ها که همه جوامع را به بی‌بند و باری دعوت می‌کنند و با ابزارهای مختلف رسانه‌ای خود فحشا را ترویج می‌کنند، خودشان مقید به حفظ بنیان خانواده هستند. آنها خوب می‌دانند که اگر در جامعه‌ای بنیان خانواده از هم گسیخته شود، به راحتی می‌توان بر آن جامعه حکومت کرد. حال بیاییم به رفتار و اعمالمان نسبت به پدر و مادر خود، با نگاهی دیگر بیندیشیم. بیاییم با تمرین ولایت‌مداری نزد پدر و مادرمان، ولایت‌مدار راستین امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شویم.

انشاءالله بحق محمد و آله الطاهرین صلوات الله علیهم اجمعین و عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان.

روز جمعه، رو به قبله، دست به سینه، بر سر پا ، کمترین هدیه از ما یاد مولا

( السلام علیک یا حجت الله فی ارضه)

 

 منابع:

سایت پرسمان دانشجویی، مهدویت و ظهور و اخلاق.

گزیده ای از سخنرانی حجت الاسلام پناهیان در مهدیه تهران برگرفته از سایت تهاجم

 

 

 

 

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!