آغاز انتظار تاریخ

آغاز انتظار تاریخ

آغاز انتظار تاریخ

 

 بیش از 1100 سال است که تاریخ به انتظار نشسته و امام غریبمان قائم است و منتظر قیام امت خود ...

 

 

 

سالهاست که با شهادت امام حسن عسگری(ع) و به سوگ نشستن جهان اسلام، در غم از دست دادن خورشیدی تابان، ناخودآگاه، شور و شعفی عمیق، قلب شیعه را پر می‎کند از آغاز امامت امام زمانش و لبخند را بر لب‎ها جاری می‎سازد. امامی که سال‎هاست در انتظار بیداری شیعیان خود ایستاده تا قیام جهانی‎اش را آغاز کند و وعده محتوم الهی را تحقق بخشد.
برای درک بهتر این تنهای غریب بر آن شدیم تا با گذری کوتاه در حکومت عباسی و برخورد آنها با یهود و اهل بیت، گوشه‎ای از حلقه مفقوده ظهور را بیابیم.
عباسیات بیش از 500 سال بر جهان اسلام فرمانرایی کردند و از ویژگی‎های منحصر به فردی برخوردا بودند. از جمله چند ملیتی بودن آن‎ها. بدین معنا که هرچند خلیفه از نژاد عرب بود اما وزرا را عناصر ایرانی و اکثر سپاهیان را ترک‎ها تشکیل می‎دادند. از سوی دیگر نهضت ترجمه آثار غربی و یونانی در این دوران آغاز گردید و موج گفت و گوی تمدنی البته یک طرفه باعث شدکه تهاجم فرهنگی عظیم اما آرام جهان اسلام را دستخوش تغییر قرار دهد


از طرفی یهود نیز از این فرصت استفاده کرد و نفوذ خود در دستگاه خلافت ا فزایش داد. در سده 4 هجری در بغداد پایتخت حکومت عباسی، رباخواری بزرگ یهودیان شکل گرفت و افرادی چون یوسف بن فیناس ،هارون بن عمرام  و نتیرا، در ازای بدهی وام‎های کلان به خاندان عباسی می‎پرداختند و بدین سان به نزدیکان دولت عباسی و اشراف بغداد بدل شدند و بدین ترتیب بزرگترین کانون تجاری جهان در آن دوران بنیان‎گزاری شد.


در زمان امام حسن عسگری (ع) قلمرو کشورهای اسلامی از آفریقا تا مرزهای اروپا به نهایت درجه خود رسیده بود و مردم در این قلمرو آزاد بودند. خلافت اسلامی با جهان مسیحیت رابطه نزدیکی داشت و تعاملات علمی و سیاسی خود را با وجود مخاصمات مختلف، برقرار کرده‎بود.


نکته حیرت‎آور ، رفتار منتاقض خلفا با علمای یهود و امامان شیعه می‎باشد. خلیفه این دستور عجیب را صادر کرده‎بود که هرگاه  مقام شاه داوودی(از مناصب مهم یهودیان آن زمان) به هرجا وارد شود همگان به احترامش برخیزند و به او سلام کنند و هرکس چنین نکند یکصد ضربه شلاق می‎خورد.
در مقابل امامان شیعه در حبس‎های طولانی زندانی بودند و اجازه کوچک‎ترین تعاملی با مردم نداشتند و در نهایت با سم به شهادت می‎رسیدند.


مرحوم مقدس قمی می‎نویسد :
« سه نفر از خلفای عباسی می‎خواستند امام حسن عسگری(ع) را به قتل برسانند زیرا به آن‎ها خبر رسیده بود که حضرت مهدی در صلب ایشان است . آنها حضرت را چندین بار زندانی نمودند.(1)
همچنین روایت شده که امام حسن عسگری هنگام ولادت حضرت مهدی(عج) فرمودند: 
« ظالمان پنداشتند که مرا می‎کشند تا نسل مرا قطع نماید آن‎ها قدرت خداوند را چگونه دیده‎اند.»(2)


آری یهود به همراه مسیحیت تحریف شده و خلفای منافق عباسی دست به دست هم دادند تا با مسمومیت، به انزوا کشاندن و شهادت اهل بیت، از تقدیر الهی جلوگیری کنند غافل از آنکه دست خداوند بالاترین دست‎هاست.
امروز هم، همان دشمنان کهن و قدیمی پشت به پشت هم ایستاده‎اند تا مانع ظهور حضرت و برپایی حکومت عدل جهانی بر مبنای اسلام راستین شوند. 
برماست که با تکیه بر علم وتحقیق و مطالعه تاریخ و الهام از آیات قرآن و روایات اهل بیت، روح و جان خویش را برای ظهور و نورافشانی آماده نماییم با تلاش و مجاهدت در راه خدا، زمینه ساز ظهور باشیم 


زیرا که هرچند آغاز امامت و ولایت مولایمان حضرت بقیه الله الاعظم(عج) بسیار شیرین است اما این‎که بیش از 1100 سال است که تاریخ به انتظار نشسته و امام غریبمان قائم است و منتظر قیام امت خود ، این شیرینی را به تلخی بدل می‎کند.
امید است هرکدام از ما زمینه ساز ظهور حضرتش باشیم. 
انشاءالله 

1) محدث قمی، انوارلبهیه. صفحه 490
2) علامه مجلسی، بحارالانوار، ج5، صفحه 114

مصاف

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!