اربعینی که خار چشم داعشیسم است

اربعینی که خار چشم داعشیسم است

اربعین در نجف - خار چشم داعش

 

مراسم اربعین حسینی که در 20 صفر هر سال برگزار می شود، در چند سال گذشته رونق خاصی گرفته و به بزرگترین مانور انسانی و مسالمت آمیز جهان تبدیل شده است. ...

 

 

 

به گزارش فرهنگ نیوز، اربعین حسینی در آذر ماه امسال در حالی آغاز شد که چهره عراق و منطقه با سال قبل به مراتب تغییراتی را داشته است. عراق در سال های اخیر با افزایش بی سابقه ای از حملات تروریستی روبه رو گشته و نیروی تروریستی داعش، بخش های از این کشور را به تصرف خود در آورده است. داعش را نمی توان تنها یک گروه تروریستی صرف دانست بلکه آن یک تفکری است که داعشیسم نامیده می شود.

داعشیسم در سه سال اخیر به وجود نیامده و تفکر افراطی پشت سر آن بیش از یک قرن است که در سرزمین های حجاز نذوج گرفته و در قالب یک حکومت خشن سعودی و گروه های تروریستی داعش و النصره عملیاتی شده است. 

از اوایل سال گذشته، تهاجمات نیروهای تروریست به عراق افزایش پیدا کرد و در خردادماه شهر بزرگ موصل در شمال عراق به تصرف داعش در آمد. این حمله برق آسا و سقوط موصل شوک بزرگی به حکومت و ارتش عراق وارد کرد. حملات و پیشروی های داعش با سرعت در حال انجام بود و شهرهای استان های نینوا و صلاح الدین، یکی پس از دیگری، سقوط می کردند. تکریت، بیجی، دهلاویه و یثرب به اشغال داعش در آمدند و به دنبال حمله به بغداد و کربلا نیز بودند. شهرهای مذهبی عراق در معرض خطر تروریست های تکفیری قرار داشت. 

 

ایران در همان روزهای نخست شکل گیری گروه های تروریستی تکفیری در سوریه و عراق، به کمک حکومت ها و ارتش آنها آمد و دمشق و بغداد از سقوط نجات پیدا کرد. در همان زمان علمای شیعه، فرمان جهاد صادر کردند و این جهاد را برای کلیه شیعیان واجب دانستند. داعش که از پشتیبانی مستقیم و غیر مستقیم کشورهای غربی و عربی برخوردار بود، اعتماد به نفس بالایی پس از اشغال بخش هایی از عراق به دست آورده بود. اما این اعتماد به نفس پس از تشکیل نیروهای مردمی در عراق و حمله به مواضع داعش و جلوگیری از ادامه پیشروی آنها، در هم شکسته شد. 

نیروهای حشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق در یکسال اخیر و به دنبال فتوای آیت الله سیستانی سازماندهی شده اند و در زمانی که ارتش عراق متحمل شکست های سنگین و غافلگیرانه ای از سوی داعش می شد، این نیروهای مردمی شیعه در عراق بودند که با هجوم به مناطق تحت اشغال داعش، مناطق استراتژیکی را آزاد کردند. در حال حاضر و پس از عقب نشینی ارتش و پلیس عراق از شهر الرمادی در استان الانبار، این نیروهای مردمی هستندکه توانستند جلوی پیشروی داعش را به سمت بغداد بگیرند. 
 
 
نقشه موضع داعش
کمربند استراتژیک شرق به غرب عراق
 
بالغ بر 60 درصد از جمعیت عراق را شیعیان تشکیل می دهند که اکثرا در جنوب این کشور سکنی دارند. بین شیعان عراقی و ایرانی قرابت بسیاری است و عشق وافری نسبت به حرمین مطهر امامان شیعه در کربلا، سامرا و نجف وجود دارد. در حال حاضر در گروه های مدافعین حرمین، ایرانی های بسیار حضور دارند. همین عامل فرهنگی و مذهبی باعث افزایش حس اتحاد و همراهی میان شیعیان در مقابله با داعش شده است. یکی از اهداف اصلی داعش نابودی و کشتار شیعیان است. این هدف در جهان بینی تکفیری - وهابی این گروه قرار دارد. از این رو نابودی داعش به منزله نابودی دشمن مشترک ایران و عراق خواهد بود.
 
از زمان ظهور داعش در عراق، ایران تنها کشوری بود که به صورت واقعی و در سطح وسیعی به مبارزه با این گروه تروریستی پرداخته و توانسته زیرساخت های مهمی را از نیروهای انسانی کار آزموده تدارک ببیند. نقس سردار سلیمانی در پیشبرد مبارزه نظامی علیه داعش غیرقابل انکار است. گفته می شود در زمان آزادسازدی تکریت، سردار قاسم سلیمانی، فرماندهی بیش از 30000 نفر را برعهده داشت و توانست تکریت را با متحمل کردن ضربات سنگینی از چنگ داعش آزاد کند. همچنین زمانیکه نواحی کردنشین شمال عراق توسط داعش مورد هجوم واقع شده بود، فرمانده سپاه قدس با دو فروند هواپیمای پر از تسلیحات نظامی در اربیل فرود آمد و تجهیزات پیشمرگ هایی را که در خط مقدم در حال نبرد با داعش بودند را تامین کرد. از آن زمان به بعد پیشمرگ های کرد به ایران بیشتر نزدیک شدند.
 
 
بر اساس گزارش ها، ایران در چندین عملیات هوایی و با استفاده از جنگنده های اف 4، مواضع داعش را در دیالی، جلوله و سعدیه بمباران کرده اند. این رشته از عملیات در آذرماه سال 93 صورت گرفتند و در رسانه  های خارجی انعکاس گسترده ای یافت. در این خصوص روزنامه «لس آنجلس تایمز» جزئیات بیشتری از این موضوع را منتشر کرد و نوشت که حملات هوایی ایران علیه داعش، در بیرون راندن تروریست‌ها از دو شهر عراق موثر بوده است.
به نوشته این روزنامه، ‌حملات مذکور عمدتاً توسط جت‌های جنگنده اف 4ایران انجام گرفته ‌و به گفته منابع مطلع، چهار فروند از این جنگنده‌ها ماه گذشته در عملیاتی که برای بیرون راندن داعش از دو شهر سعدیه و جلوله در 20 مایلی مرز ایران انجام گرفت، شرکت داشته‌اند.«لس آنجلس تایمز»افزوده است که ایران منطقه مذکور را به نوعی منطقه حائل در نزدیکی مرز خود می‌داند و وجود هیچ گونه تهدیدی علیه خود در این منطقه حائل را تحمل نمی‌کند.
 

اربعینی که داعش را نشانه گرفت

سال گذشته، سال پرشکوهی در روز اربعین حسینی بود. میلیون ها زائر از اقصی نقاط جهان راهی سرزمین کربلا شدند تا بهت جهانی را در پی داشته باشد. بیش از بیست میلیون زائر حسینی در یک رویداد بی نظیر در عراق حضور پیدا کردند. جمعیت بیست میلیونی از شیعیان عراقی، ایرانی، پاکستانی، لبنانی، بحرینی، یمنی و دهها کشور دیگر جهان، گردهم جمع آمدند. زمانی که بیم هجوم و پیشروی داعش در عراق می رفت، گردهمایی عظیم اربعین نشان داد، یک قدرت استثنایی در مقابل تکفیری ها وجود دارد که می تواند هر توطئه ای را علیه مناطق مذهبی خنثی کند. 

استراتژی مانور انسانی علیه خدعه ها و توطئه های نظام استکبار جهانی برای منزوی کردن شیعیان و از بین بردن مظاهر مذهبی آنها، پاسخی کوبنده ای بود که علی رغم سانسور رسانه های غربی، عظمت آن همچنان باقی مانده است. این مانور، به صورتی رقم خورد که از دل آن، انرژی و پتانسیل فوق العاده ای برای دفاع از سرزمین حرمین شریفین، ایجاد گردید. حمله یا تخریب، شهرهای مذهبی شیعه، از آرزوها و برنامه های گروه های تکفیری بود و هست. اما قدرت منسجم شیعیان تا به امروز باعث خنثی سازی این حرکت شده است. 

در دو سال اخیر، در سوریه چندین مکان مقدس شیعیان مانند مرقد امامزاده محسن فرزند امام حسین (ع) در «المشهد» در حلب، حجربن عدی،  اویس قرنی، عمار یاسر و وابصه بن معبد الاسدی و تخریب مقام حضرت اباالفضل العباس(ع) در موصل توسط داعش مورد اهانت قرار گرفت و تخریب شدند. نقشه گروه های تکفیری و سلفی فعال در عراق حمله به سمت حرم های مطهر دیگری نیز بود که در صدر آنها کربلا و حرم امام حسین (ع) قرار داشت. بارها نیز از سوی گروه های تکفیری مانند داعش، اعلام شده که در صورت تهاجم به سمت استان کربلا و نجف، حرم های مطهر تخریب خواهند شد. 

 

نقشه موضع درگیری داعش

 

موضوعی که به عنوان خط قرمز شیعیان جهان اعلام شد و نیاز بود تا این شیعیان، قدرت واقعی خود را به صورت ملموس به طرف مقابل نشان دهند. غیرت و حساسیت شیعیان نسبت به حرمین شریفین، قابل انکار نیست و اربعین حسینی سال گذشته با 20 میلیون زائر، پیام مهم و کوبنده ای به گروه های تکفیری و حامیان آن بود که کوچکترین خطایی با پاسخ قاطع میلیون ها شیعه روبه رو خواهد شد و مسلما نسخه گروه های تکفیری برای همیشه در هم پیچیده می شود. 

نزدیک شدن تکفیری ها به استان های و شهرهای مهم و مذهبی شیعه، با غفلت شیعیان و علمای آنها روبه رو نشد و فرمان های جهاد بلافاصله برای دفاع از حرمین و تمامیت ارضی عراق صادر شد. یکسال از اربعین سال قبل می گذرد و قدرت واقعی شیعیان در کنار ارتش و نیروهای نظامی عراق متبلور شد. پیشروی های داعش کند شد و تنها آنها قادر بودند تا در مناطقی که به سمت جنوب عراق در پیش گرفته بودند، دست به سلسله عملیات های محدود بزنند.

پاکسازی آنها از شهرها و مناطق عراق به سرعت پیش رفت. با تشدید نبردها در عراق سوریه و عملیات های گسترده توسط نظامیان دو کشور به ویژه عراق، طی یک سال گذشته 15 هزار نفر از نیروهای داعش کشته شده‌اند که 11 هزار نفر از این کشته ها در عراق و 4 هزار نفر نیز در سوریه جان خود را از دست داده‌اند. جرف الصخر، بیجی، دیاله، تکریت از جمله شهرهای بودند که توسط ارتش و نیروهای مردمی عراق آزاد شدند. 

 

گروه تروریستی داعش در عرض یکسال در عراق با شکست های بسیاری روبه رو شد. این گروه تصور نمی کرد مناطقی را که تصرف کرده و اغلب سنی نشین بودند را به این سرعت از دست بدهد اما نیروی های مردمی که با فتوای جهاد تشکیل شدند، مانع اصلی پیشروی و ادامه قدرت نمایی آنها شدند. داعش که در حال از دست دادن مواضع خود بود، در تیرماه امسال  به سمت استان الانبار حرکت کرد و توانست الرمادی را به تصرف در آورد. نبردها در حال حاضر بر سر این منطقه در جریان است و داعش در محاصره نیروهای ارتش و مردمی عراق قرار گرفته است. 

اما در این بین، تروریست های گروه داعش توانسته اند در خارج از مرزها عملیات های تروریستی بر علیه کشورهای مختلف انجام دهند. سرنگون کردن هواپیمای روسی در شرم الشیخ، انفجار ضاحیه بیروت در حمله به یک منطقه شیعه نشین با40 کشته، حملات انتحاری و تروریستی در پاریس با 130 کشته، حملات انتحاری روزانه در سایر نقاط عراق و سوریه، فعالیت هایی برای ورود به ایران و دستگیری عوامل داعش در مرزها توسط نیروهای اطلاعاتی ایران، همگی نشانگر آن است که داعش به صورت تاکتیکی ماموریت های خود را به صورت پراکنده و تاثیرگذار بر افکار عمومی انجام می دهد. 

 

مراسم اربعین حسینی امسال که پرشورتر از سال گذشته در حال برگزاری است و جمعیتی بالغ بر 20 تا 30 میلیون در آن حضور دارند، این وسوسه را در میان نیروهای تروریستی تکفیری در فاز جدید حملات خود ایجاد کرده است تا آن را مورد هدف و آسیب پذیری قرار دهند. زمانیکه نیروی تضعیف می شود سعی می کند تا حملات انتحاری خود را افزایش دهد و انجام عملیات های انتحاری در ذات فعالیت های تروریستی داعش قرار دارد. 

ولی بازدارندگی که اربعین برای نیروهای تروریست ایجاد می کند، باعث محدودسازی قدرت مانور آنها در بخش های مختلف مناطق شیعه نشین می شود. فرصت عرض اندام داعش در اربعین، به وسیله شکست های یکسال اخیر و عقب رانده شدن آنها از مناطق حساس، گرفته شده است. هر چند داعش با انجام اقدامات تروریستی در پاریس، لبنان و شرم الشیخ، قصد دارد تا قدرت ترور خود را به همگان ثابت کند اما، خطوط قرمز مراسم اربعین برای آنها واضح و مشخص است. در صورت حمله گسترده یا عملیات بزرگ در این مراسم، باعث شکل گیری عملیات های انتقام جویانه و کوبنده ای خواهد شد که می تواند در کوتاه مدت، داعش را در عراق نابود سازد. 

 

 

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!