روایات آخرالزمانی از امام رضا (علیه السلام)

روایات آخرالزمانی از امام رضا (علیه السلام)

 

روایات آخرالزمانی از امام رضا (علیه السلام) ...

 

 

به گزارش انتظار ظهور به نقل از مشرق:

حجت‌الاسلام محمدرضا فؤادیان، معاون پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس به مناسبت فرارسیدن سی‌ام صفر، شهادت امام رضا (علیه السلام) عنوان کرد: امام رضا (علیه السلام) در دورانی می‌زیست که یکی از عباسیان به نام «مأمون» حکومت می‌کرد، مأمون فرزند هارون الرشید است، فردی که برخورد خوبی با امام کاظم (علیه السلام) نداشت، امام را زندانی و در نهایت منجر به شهادت ایشان شد.
وی در ادامه توضیح داد: مأمون زمانی که روی کار آمد متوجه شد که هر کس با اهل بیت (علیهم السلام) در بیافتد به نتیجه مناسب نمی‌رسد، بنابراین سیاستش نرمش در برابر اهل بیت (علیه السلام) بود لذا امام رضا (علیه السلام) را دعوت کرد و به زور به او ولایت عهدی را سپرد تا در چشم مردم جا بازکرده و از امام بهره‌برداری سیاسی کند.

حجت‌الاسلام فؤادیان با اشاره به اینکه ما برای ائمه (علیه السلام) این مسأله را قائل هستیم که تمام اهل بیت (علیه السلام) عنصر مبارزه در حیات فکری و سیاسی‌شان متجلی است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری کتابی به نام «انسان 250 ساله» از امام علی (علیه السلام) تا امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) دارند و بیان کردند که امامان همه یک نفر هستند لذا زندگیشان یکنواخت نیست اما یک مسأله مشترک بین ائمه مبارزه با ستم و ستمگر است.

وی افزود: ما معتقدیم اینطور نبوده که امامان در هر موقعیت منفعل باشند و هرچه حاکمان زمان بگویند همان کار را بکنند به طوریکه امام رضا (علیه السلام) بسیار فعال بودند و در همان ولایت عهدی خودشان بدترین ضربات را به مأمون زدند و همین مسأله باعث شد نام امام رضا (علیه السلام) در جهان منتشر شود.

 

*سفر امام رضا (علیه السلام) به خراسان جغرافیای شیعه را تغییر داد

وی با اشاره به اینکه سفر امام رضا (علیه السلام) از مدینه تا خراسان جغرافیای شیعه را تغییر داد و نام ایشان را بر سر زبان‌ها انداخت، افزود: در ادبیات ما امامان بعد امام رضا(علیه السلام) را «ابن الرضا» می‌گویند، چرا که امام یک محوریتی میان اهل بیت(علیه السلام) در توسعه جغرافیا و فرهنگ شیعه دارند.

حجت‌الاسلام فؤادیان با تأکید بر اینکه حدود چهل و اندی سال از عمر امام رضا (علیه السلام) می‌گذشت و ایشان صاحب فرزند نشده بودند و در اواخر عمر چشمان مبارکشان به جمال «جوادالائمه» منور می‌شود، توضیح داد: امام جواد (علیه السلام) ‌اولین امامی است که در خردسالی به امامت رسید و لذا امام رضا (علیه السلام) می‌داند که چنین مسأله‌ای اتفاق می‌افتد و گرداب عقیدتی رخ می‌دهد بنابراین احادیثی از ایشان درباره امامت وجود دارد که بی نظیر است.

 

*تبیین جایگاه امامت در هستی توسط امام رضا(علیه السلام)

وی یکی از ویژگی‌های علمی امام رضا (علیه السلام) را تبیین جایگاه امام در هستی به شمار آورد و گفت: کسی که خود عهده‌دار امامت است، صفات و ویژگی‌های امام معصوم را به خوبی در هستی تبیین می‌کند.

حجت‌الاسلام فؤادیان درباره نگاه امام رضا (علیه السلام) به امامت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) توضیح داد: در این زمینه از امام رضا (علیه السلام) احادیث بسیاری است، از ایوب بن نوح نقل شده که خدمت امام رضا (علیه السلام) رسیده و خطاب به امام بیان کرده؛ حالا که دست شما باز است امیدوارم موعود شما باشید و نیازی به شمشیر هم نداشته باشید، با این قدرتی که دارید جهان را پر از عدل و داد می‌کنید.

این کارشناس علوم دینی ادامه داد: ایوب تصور می‌کرد که امام رضا (علیه السلام) همان مهدی موعود است منتها امام می‌گوید که من این فرد نیستم که شما تصور می‌کنید امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) چنین ویژگی‌هایی دارد چرا که تولدش مخفی و مردم در غیبت او به سر می‌برند درحالیکه من تولدم مشخص و غیبتی هم ندارم، بنابراین امام رضا (علیه السلام) در صدد بود که حقیقت مهدویت را برای مردم مشخص کند و این فرهنگ مهدوی در آن زمان نیز بین مردم بوده و همه منتظر کسی بودند که از خاندان پیامبر (صلی الله علیه واله) جهان را پر از عدل و داد کند.

 

*روایاتی مهدوی از امام رضا(علیه السلام)

وی در ادامه افزود: در حدیثی از ریان بن صلت بیان شده که امام رضا (علیه السلام) فرمودند امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) با چشم دیده نمی‌شود، به مناسبت نبود او فتنه‌های سخت و خانمان‌براندازی وجود دارد که خویشان و همرازان و همسنگران در او سقوط می‌کند، یعنی امام رضا (علیه السلام) نسبت به مهدویت مسائل بسیار حیاتی و مهمی را بیان کرده و از کوچکترین فرصت‌ها برای بیان مباحث مهدوی برای شیعه استفاده کرده است. به طور مثال امام رضا (علیه السلام) به شخصی گفت شما در قنوت نماز چه می‌خوانید؟ و سپس گفت دعایی را برای امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) بخوانید. ایشان خود دعا کردن برای امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) را در قنوت نماز تعلیم می‌دهند تا در بهترین حالات و موقع نیایش نمازها، امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) را مدنظر قرار دهیم.

 

این پژوهشگر عرصه مهدوی توضیح داد: روزی «دعبل بن خزاعی» شاعر معروف اهل بیت (علیه السلام) خدمت امام رضا (علیه السلام) رسید و قصیده‌ای را برای امام خواند به بیتی رسید که «ظهور امام زمان حتما اتفاق می‌افتد/ برکت‌های خداوند در زمان ظهور مهدی زیاد است» در این هنگامه امام به شدت به گریه افتاد، سر مبارکش را بالا گرفت و به دعبل گفت روح‌القدس این دو بیت را بر زبان تو جاری ساخت. امام به دعبل می‌گوید امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) را می‌شناسی؟ او اظهار بی‌اطلاعی کرد، امام درباره مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه) توضیح داد درحالی که ایشان هنوز به دنیا نیامده‌اند و امام فرمود که ایشان اگر یک روز از عمر دنیا مانده باشد ظهور کرده و جهان را پر از عدل و داد می‌کند همینجا امام رضا دوبیت به شعر دعبل اضافه می‌کند.

 

وی در پایان اظهار داشت: مهدویت در طول تاریخ از سوی ائمه برای شیعیان مورد تأکید قرار گرفته و زمان امام رضا (علیه السلام) نیز مطرح بوده چرا که وقتی امام رضا ولایت عهدی را پذیرفت عده‌ای گمان کردند که ایشان جهان را پر از عدل و داد می‌کند درحالی که بعد از ایشان نیز دو امام بعدی زمینه‌ساز ظهور امامت امام موعود شدند اما به هر حال جایگاه امامت در دوران امامت امام رضا (علیه السلام) بسیار متعالی بود.

پاسخ دهید

1 نظر

علی  ۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۱۸:۳۵:۱۸

ممنون از مطالبت خیلی خوبه

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!